En als je de mensen niet kent - als Mid delburger overigens nauwelijks voor te stellen dat je er geen enkele bekende in tegenkomt - zijn er de gebouwen van voor de Tweede Wereldoorlog die je toch elke keer als je ze ziet een steek door het hart bezorgen. Wat is er veel fraais verdwenen, overigens niet alleen door het oorlogsge weld, maar ook nadien. Het blok huizen tussen de Korte Delft en de Lange Gist- straat, een straatwand van de Segeers- straat, de 'voorzethuizen' bij de Gasthuis- kerk in de Lange Delft, de Winterstraat, het Vlissings Wagenplein, de Teerpakhuizen- straat, heel veel. Misschien zorgen dit soort boekjes wel voor het besef dat we zuinig moeten zijn op wat we nog hebben aan monumenten van voor en net na de Tweede Wereldoorlog. Middelburg, wat ga je er slordig mee om! Trouwens, gaat De Drvkkery, waarmee dit boekje samen is uitgegeven, zich weer op het uitgeverspad begeven? Zeeland 1900- 2000 van Jan J.B. Kuipers en Katy Zonne- vylle-Heyning was tenslotte ook een initia tief van hen. Het wachten is, zoals aange kondigd in deel 1op Middelburg in vroe ger tijden deel 2. Robbert Jan Swiers Jacky Nijsen, 'Middelburg in vroeger tijden, deel 1', Oostvoorne 2000. Uitgege ven door uitgeverij Deboektant in samen werking met De Drvkkery, 84 pagina's, zwart-wit, 37,50. D'n Wasschappelsen Engel Als er een boek over Westkapelle uitkomt, ben ik er altijd als de kippen bij. Ik heb wat met dat dorp, ook al ben ik dan een vol strekte allochtoon en kan ik het woord Wasschappel absoluut niet over mijn lip pen krijgen. Toen ik de naam van de auteur van dat nieuwe boek las, werd ik extra nieuwsgierig. Cor Heijkoop heeft enkele boeken geschreven over schepen en scheepsstrandingen in Zeeland. Wat heeft dat nou met Westkapelle te maken? Als je het boek doorbladert, is het overdui delijk: alles. Langs de Westkappelse zeedijk is in de afgelopen eeuwen een groot aantal sche pen gestrand. In enkele gevallen hielp d'n Wasschappelsen Engel een handje: een zware storm uit het noordwesten. Ook onoplettendheid van de scheepsbeman ning was vaak de oorzaak van een onge val. Heijkoop noemt zichzelf een documenta list. Dat is goed te zien. Zeer gedocumen teerd beschrijft en illustreert hij 75 scheepsstrandingen die tussen 1738 en 1983 plaatsvonden. Niet alleen op de Westkappelse zeedijk, maar ook langs de kust van Zoutelande tot voorbij Domburg. De stranding van de kustvaarder Pax in 1960 was voor Heijkoop het beginpunt van een gepassioneerde hobby. Het aardige is dat hij het eerste exemplaar van zijn boek aan de kapitein van dat schip heeft aange boden. Enkele scheepsstrandingen zijn door de auteur nauwgezet gereconstrueerd. Scheepsverklaringen zijn daarbij een belangrijke bron van informatie. Deze ver klaringen worden ten overstaan van de kantonrechter afgelegd. De kapitein van het schip vertelt daarin gedetailleerd het hele verhaal, vanaf het begin van de reis tot aan het ongeval. In de archieven is nog veel meer te vinden, maar de auteur heeft zich beperkt. Uitgebreid aan de orde komt

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 44