En als je de mensen niet kent - als Mid
delburger overigens nauwelijks voor te
stellen dat je er geen enkele bekende in
tegenkomt - zijn er de gebouwen van voor
de Tweede Wereldoorlog die je toch elke
keer als je ze ziet een steek door het hart
bezorgen. Wat is er veel fraais verdwenen,
overigens niet alleen door het oorlogsge
weld, maar ook nadien. Het blok huizen
tussen de Korte Delft en de Lange Gist-
straat, een straatwand van de Segeers-
straat, de 'voorzethuizen' bij de Gasthuis-
kerk in de Lange Delft, de Winterstraat, het
Vlissings Wagenplein, de Teerpakhuizen-
straat, heel veel. Misschien zorgen dit
soort boekjes wel voor het besef dat we
zuinig moeten zijn op wat we nog hebben
aan monumenten van voor en net na de
Tweede Wereldoorlog. Middelburg, wat ga
je er slordig mee om!
Trouwens, gaat De Drvkkery, waarmee dit
boekje samen is uitgegeven, zich weer op
het uitgeverspad begeven? Zeeland 1900-
2000 van Jan J.B. Kuipers en Katy Zonne-
vylle-Heyning was tenslotte ook een initia
tief van hen. Het wachten is, zoals aange
kondigd in deel 1op Middelburg in vroe
ger tijden deel 2.
Robbert Jan Swiers
Jacky Nijsen, 'Middelburg in vroeger
tijden, deel 1', Oostvoorne 2000. Uitgege
ven door uitgeverij Deboektant in samen
werking met De Drvkkery, 84 pagina's,
zwart-wit, 37,50.
D'n Wasschappelsen Engel
Als er een boek over Westkapelle uitkomt,
ben ik er altijd als de kippen bij. Ik heb wat
met dat dorp, ook al ben ik dan een vol
strekte allochtoon en kan ik het woord
Wasschappel absoluut niet over mijn lip
pen krijgen. Toen ik de naam van de
auteur van dat nieuwe boek las, werd ik
extra nieuwsgierig. Cor Heijkoop heeft
enkele boeken geschreven over schepen
en scheepsstrandingen in Zeeland. Wat
heeft dat nou met Westkapelle te maken?
Als je het boek doorbladert, is het overdui
delijk: alles.
Langs de Westkappelse zeedijk is in de
afgelopen eeuwen een groot aantal sche
pen gestrand. In enkele gevallen hielp d'n
Wasschappelsen Engel een handje: een
zware storm uit het noordwesten. Ook
onoplettendheid van de scheepsbeman
ning was vaak de oorzaak van een onge
val.
Heijkoop noemt zichzelf een documenta
list. Dat is goed te zien. Zeer gedocumen
teerd beschrijft en illustreert hij 75
scheepsstrandingen die tussen 1738 en
1983 plaatsvonden. Niet alleen op de
Westkappelse zeedijk, maar ook langs de
kust van Zoutelande tot voorbij Domburg.
De stranding van de kustvaarder Pax in
1960 was voor Heijkoop het beginpunt van
een gepassioneerde hobby. Het aardige is
dat hij het eerste exemplaar van zijn boek
aan de kapitein van dat schip heeft aange
boden.
Enkele scheepsstrandingen zijn door de
auteur nauwgezet gereconstrueerd.
Scheepsverklaringen zijn daarbij een
belangrijke bron van informatie. Deze ver
klaringen worden ten overstaan van de
kantonrechter afgelegd. De kapitein van
het schip vertelt daarin gedetailleerd het
hele verhaal, vanaf het begin van de reis
tot aan het ongeval. In de archieven is nog
veel meer te vinden, maar de auteur heeft
zich beperkt. Uitgebreid aan de orde komt