bouwkundig veel mooier geacht dat de
vanaf de Markt naar de Abdij lopende
straat aldus zou worden geprojecteerd dat
men vanaf de Markt door de straat heen
de top van de Lange Jan zou kunnen zien.
De vorm van de Markt werd mede in ver
band hiermee gewijzigd, als het ware een
kwartslag gedraaid zodat de afstand van
het stadhuis tot de daartegenover gelegen
panden groter zou worden. In plaats van
de vroegere Lange Burg werd nu een
Nieuwe Burg ontworpen. Het beginpunt
hiervan ligt dus verder van het stadhuis
dan vroeger het beginpunt van de Lange
Burg. Bovendien werd de Markt, die vroe
ger min of meer een vijfhoek was, nu
ongeveer een rechthoek. Achter de Markt
werd het Plein 1940 ontworpen, overgaan
de in de - niet verwoeste - Gortstraat.
Een probleem was dat in Nederland
helaas - in tegenstelling tot België, waar in
de oorlog alleen een zuiver militaire bezet
ting was - door de Duitsers naast de mili
tairen ook een burgerlijk bestuur was
gezonden, omdat Hitier de indruk had dat
de Nederlandse bevolking - al dan niet
onder dwang - rijp kon worden gemaakt
om volwaardige burgers te worden in een
te vormen groot-Germaans Rijk.
Onder Rijkscommissaris Seyss-lnquart
waren vier commissarissen-generaal aan
gesteld die ieder een deel der Nederland
se departementen voor hun rekening
namen. Zij bemoeiden zich met alles, zo
ook met de wederopbouw. Met het hoofd
van de Duitse wederopbouw was redelijk
te praten, naar ir. Ringers te horen. Met
Middelburg bemoeide zich onder andere
een zekere dr. Hab. Rolof, vooral met de
planologische kant van de zaak. Deze per
soon had blijkbaar de overtuiging dat aan
de eisen van het huidige en toekomstige
verkeer alles moest worden opgeofferd,
ook dus stedenbouwkundige en histori
sche monumenten.
Verkeerssituatie
Op zichzelf was, wanneer men deze opvat
ting deelt, Rolofs idee nog zo gek niet. Nu
dient men zich te realiseren hoe de ver
keerssituatie in Middelburg in 1940 was.
De enige brug over het kanaal was de Sta-
tionsbrug. Alle verkeer vanuit de richting
van Zuid-Beveland naar Middelburg ging
via de oude weg over de Sloedam, door
het dorp Nieuwland, vervolgens over de
Nieuwlandseweg langs de begraafplaats.
Het idee was nu om deze weg recht door
te trekken met een nieuwe brug over het
kanaal (en die komt er nu misschien, ruim
zestig jaar later) en daarna de weg te split
sen. Het verkeer naar het centrum moest
via de Rotterdamsekaai, Dam onevenzijde,
de toenmalige Lange Giststraat en dan
langs de kerken naar de Markt. Hiervoor
zou dan wel de Gistpoort moeten worden
afgebroken. Het verkeer de stad uit zou
gaan via de Lange Delft, toenmalige Korte
Delft, Dam evenzijde en dan naar de nieu
we brug. Het aanzien van de binnenstad
zou met de uitvoering van dit plan radicaal
gewijzigd zijn. Gelukkig is het niet doorge
gaan.
Schaderegeling
Toen eenmaal de planologische opzet voor
de binnenstad vaststond, kon met de oor
logsgetroffenen het overleg worden ge
opend ten aanzien van al dan niet herbou
wen. Uiteraard kwam hierbij het financiële
aspect van de herbouwkosten naar voren
en dit gaf grote problemen. Er was door
het departement van Financiën een lande
lijke schaderegeling gepubliceerd. Voor