bouwkundig veel mooier geacht dat de vanaf de Markt naar de Abdij lopende straat aldus zou worden geprojecteerd dat men vanaf de Markt door de straat heen de top van de Lange Jan zou kunnen zien. De vorm van de Markt werd mede in ver band hiermee gewijzigd, als het ware een kwartslag gedraaid zodat de afstand van het stadhuis tot de daartegenover gelegen panden groter zou worden. In plaats van de vroegere Lange Burg werd nu een Nieuwe Burg ontworpen. Het beginpunt hiervan ligt dus verder van het stadhuis dan vroeger het beginpunt van de Lange Burg. Bovendien werd de Markt, die vroe ger min of meer een vijfhoek was, nu ongeveer een rechthoek. Achter de Markt werd het Plein 1940 ontworpen, overgaan de in de - niet verwoeste - Gortstraat. Een probleem was dat in Nederland helaas - in tegenstelling tot België, waar in de oorlog alleen een zuiver militaire bezet ting was - door de Duitsers naast de mili tairen ook een burgerlijk bestuur was gezonden, omdat Hitier de indruk had dat de Nederlandse bevolking - al dan niet onder dwang - rijp kon worden gemaakt om volwaardige burgers te worden in een te vormen groot-Germaans Rijk. Onder Rijkscommissaris Seyss-lnquart waren vier commissarissen-generaal aan gesteld die ieder een deel der Nederland se departementen voor hun rekening namen. Zij bemoeiden zich met alles, zo ook met de wederopbouw. Met het hoofd van de Duitse wederopbouw was redelijk te praten, naar ir. Ringers te horen. Met Middelburg bemoeide zich onder andere een zekere dr. Hab. Rolof, vooral met de planologische kant van de zaak. Deze per soon had blijkbaar de overtuiging dat aan de eisen van het huidige en toekomstige verkeer alles moest worden opgeofferd, ook dus stedenbouwkundige en histori sche monumenten. Verkeerssituatie Op zichzelf was, wanneer men deze opvat ting deelt, Rolofs idee nog zo gek niet. Nu dient men zich te realiseren hoe de ver keerssituatie in Middelburg in 1940 was. De enige brug over het kanaal was de Sta- tionsbrug. Alle verkeer vanuit de richting van Zuid-Beveland naar Middelburg ging via de oude weg over de Sloedam, door het dorp Nieuwland, vervolgens over de Nieuwlandseweg langs de begraafplaats. Het idee was nu om deze weg recht door te trekken met een nieuwe brug over het kanaal (en die komt er nu misschien, ruim zestig jaar later) en daarna de weg te split sen. Het verkeer naar het centrum moest via de Rotterdamsekaai, Dam onevenzijde, de toenmalige Lange Giststraat en dan langs de kerken naar de Markt. Hiervoor zou dan wel de Gistpoort moeten worden afgebroken. Het verkeer de stad uit zou gaan via de Lange Delft, toenmalige Korte Delft, Dam evenzijde en dan naar de nieu we brug. Het aanzien van de binnenstad zou met de uitvoering van dit plan radicaal gewijzigd zijn. Gelukkig is het niet doorge gaan. Schaderegeling Toen eenmaal de planologische opzet voor de binnenstad vaststond, kon met de oor logsgetroffenen het overleg worden ge opend ten aanzien van al dan niet herbou wen. Uiteraard kwam hierbij het financiële aspect van de herbouwkosten naar voren en dit gaf grote problemen. Er was door het departement van Financiën een lande lijke schaderegeling gepubliceerd. Voor

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 19