weer teruggedraaid te worden en werd de
grond weer aan de herbouwers overgedra
gen. De werkzaamheden vonden pas
plaats na de bevrijding, vanaf het jaar
1947.
Nog onvermeld is gebleven dat voor tijde
lijke vervanging van de verwoeste bedrij-
het station, beheerd door Van Wagenin-
gen.
Uitbreiding
Ten slotte nog een kort woord over Vlissin-
gen. In mei 1940 leed deze stad nauwe
lijks enige oorlogsschade. Nadien werden
er van geallieerde zijde regelmatig zowel
op het voormalige vliegveld West-Souburg
als op het havengebied bombardementen
uitgevoerd. De Stichting Herbouw Middel
burg werd uitgebreid tot Stichting Herbouw
Walcheren en er werd in Vlissingen een
klein kantoortje geopend. Eenmaal in de
veertien dagen ging ik met een administra
tiefunctionaris per tram naar Vlissingen om
schadeaangiften in ontvangst te nemen.
Voor de duidelijkheid wil ik er nog op wij
zen dat slechts panden van particulieren
onder de werkzaamheden van de stichting
ressorteerden. Zowel de herbouw van
bedrijven als die van het stadhuis en het
Noodwinkels op de Dam. (Zeeuws Archief, his-
torisch-topografische atlas Gemeente Middel
burg, nr. A2034)
ven eind zomer 1940 in Middelburg een
groot aantal houten noodwinkels en twee
restaurants werden gebouwd.
Eén complex verrees op de Dam oneven
zijde met een lunchroom aan het begin,
beheerd door de eigenaar van de ver
woeste banketbakkerij Peterse. Het andere
complex werd gebouwd op de Rouaanse-
kaai, de Londensekaai, de Bierkaai en de
Houtkaai, met een café bij de brug naar