weer teruggedraaid te worden en werd de grond weer aan de herbouwers overgedra gen. De werkzaamheden vonden pas plaats na de bevrijding, vanaf het jaar 1947. Nog onvermeld is gebleven dat voor tijde lijke vervanging van de verwoeste bedrij- het station, beheerd door Van Wagenin- gen. Uitbreiding Ten slotte nog een kort woord over Vlissin- gen. In mei 1940 leed deze stad nauwe lijks enige oorlogsschade. Nadien werden er van geallieerde zijde regelmatig zowel op het voormalige vliegveld West-Souburg als op het havengebied bombardementen uitgevoerd. De Stichting Herbouw Middel burg werd uitgebreid tot Stichting Herbouw Walcheren en er werd in Vlissingen een klein kantoortje geopend. Eenmaal in de veertien dagen ging ik met een administra tiefunctionaris per tram naar Vlissingen om schadeaangiften in ontvangst te nemen. Voor de duidelijkheid wil ik er nog op wij zen dat slechts panden van particulieren onder de werkzaamheden van de stichting ressorteerden. Zowel de herbouw van bedrijven als die van het stadhuis en het Noodwinkels op de Dam. (Zeeuws Archief, his- torisch-topografische atlas Gemeente Middel burg, nr. A2034) ven eind zomer 1940 in Middelburg een groot aantal houten noodwinkels en twee restaurants werden gebouwd. Eén complex verrees op de Dam oneven zijde met een lunchroom aan het begin, beheerd door de eigenaar van de ver woeste banketbakkerij Peterse. Het andere complex werd gebouwd op de Rouaanse- kaai, de Londensekaai, de Bierkaai en de Houtkaai, met een café bij de brug naar

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 22