Sjouwen en opslaan Het verhuisbedrijf J. Pierens te Vlissingen, 1910-1982 In dit artikel wordt de geschiedenis van het Vlissingse verhuisbedrijf J. Pierens verteld. De geschiedenis van dit bedrijf past in de landelijke ontwikkeling die de bedrijfstak waartoe het behoorde, maakte. Het is een verhaal van hard werken en zorgvuldig omgaan met de bezittingen van de klan ten. Het professionele verhuisbedrijf in Nederland Het ontstaan van het professionele ver huisbedrijf heeft zich in Nederland afge speeld in het vierde kwart van de negen tiende eeuw. Dit had niet alleen te maken met een stijgende mobiliteit, maar ook met een toenemende welvaart onder een steeds bredere laag van de bevolking en met de ontwikkeling van de infrastructuur op het gebied van vrachtvervoer per spoor vanaf 1870, in combinatie met de groei van de steden en van de niet aan de land bouw gebonden bevolking. Tot die tijd was het verhuizen van complete inboedels over grotere afstanden een kostbare zaak en alleen voor kapitaalkrachtigen weggelegd. Men was namelijk aangewezen op paard en wagen of beurtschip met diverse over ladingen. Sinds de spoorwegen met het geregeld vrachtvervoer waren begonnen, kon voor interlokale verhuizingen de inboedel met paard en wagen of per handkar naar het station worden gebracht, waar de inventa ris met stroverpakking werd overgeladen in een gesloten spoorwagon. Op de plaats van bestemming moest vervolgens de inboedel uit die spoorwagon worden over geladen en met paard en wagen of per handkar naar het huisadres worden over gebracht. Al omstreeks 1880 waren er gesloten, door paarden getrokken wagens met gecapitonneerde wanden ontwikkeld, de spoortapissières, die op een platte spoorwagon konden worden gereden en met inboedel en al naar de plaats van bestemming vervoerd zonder het tijdroven de overladen. Met het oog op de noodzaak van onderlin ge hulpverlening en samenwerking, zowel op nationaal als internationaal niveau, werd in 1907 de Nationale Bond van Meu beltransport Ondernemers opgericht, gevestigd in Haarlem. Verhuizen is gewoonlijk veel routinewerk en nauwelijks de moeite waard om voor de herinnering te worden vastgelegd. Van belang voor de profilering van de bedrijfs tak zijn ontwikkelingen in de demografie en in de economie, in de stadsuitbreiding en in de transporttechniek. Ook wanneer gebeurtenissen in de nationale en de inter nationale geschiedenis dichtbij komen, valt er iets bijzonders te melden. Zoals wij zul len zien, is dit het geval geweest met het verhuisbedrijf Pierens in Vlissingen als gevolg van de Eerste Wereldoorlog, rond de Tweede Wereldoorlog en in het kader van de schaalvergroting en de mondialise ring na 1945. Het verhuisbedrijf in Vlissingen, 1900-1918 In verband met het hierboven geschetste moet het ontstaan van professionele ver huisbedrijven in Vlissingen en op Walche ren worden gezien. In 1873 kreeg Vlissin gen een spoorwegverbinding met het ach terland, die in 1875 aansluiting kreeg op de post- en pakketvaart naar Queensbo-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 5