Sjouwen
en opslaan
Het verhuisbedrijf J. Pierens te Vlissingen, 1910-1982
In dit artikel wordt de geschiedenis van het
Vlissingse verhuisbedrijf J. Pierens verteld.
De geschiedenis van dit bedrijf past in de
landelijke ontwikkeling die de bedrijfstak
waartoe het behoorde, maakte. Het is een
verhaal van hard werken en zorgvuldig
omgaan met de bezittingen van de klan
ten.
Het professionele verhuisbedrijf
in Nederland
Het ontstaan van het professionele ver
huisbedrijf heeft zich in Nederland afge
speeld in het vierde kwart van de negen
tiende eeuw. Dit had niet alleen te maken
met een stijgende mobiliteit, maar ook met
een toenemende welvaart onder een
steeds bredere laag van de bevolking en
met de ontwikkeling van de infrastructuur
op het gebied van vrachtvervoer per spoor
vanaf 1870, in combinatie met de groei
van de steden en van de niet aan de land
bouw gebonden bevolking. Tot die tijd was
het verhuizen van complete inboedels over
grotere afstanden een kostbare zaak en
alleen voor kapitaalkrachtigen weggelegd.
Men was namelijk aangewezen op paard
en wagen of beurtschip met diverse over
ladingen.
Sinds de spoorwegen met het geregeld
vrachtvervoer waren begonnen, kon voor
interlokale verhuizingen de inboedel met
paard en wagen of per handkar naar het
station worden gebracht, waar de inventa
ris met stroverpakking werd overgeladen in
een gesloten spoorwagon. Op de plaats
van bestemming moest vervolgens de
inboedel uit die spoorwagon worden over
geladen en met paard en wagen of per
handkar naar het huisadres worden over
gebracht. Al omstreeks 1880 waren er
gesloten, door paarden getrokken wagens
met gecapitonneerde wanden ontwikkeld,
de spoortapissières, die op een platte
spoorwagon konden worden gereden en
met inboedel en al naar de plaats van
bestemming vervoerd zonder het tijdroven
de overladen.
Met het oog op de noodzaak van onderlin
ge hulpverlening en samenwerking, zowel
op nationaal als internationaal niveau,
werd in 1907 de Nationale Bond van Meu
beltransport Ondernemers opgericht,
gevestigd in Haarlem.
Verhuizen is gewoonlijk veel routinewerk
en nauwelijks de moeite waard om voor de
herinnering te worden vastgelegd. Van
belang voor de profilering van de bedrijfs
tak zijn ontwikkelingen in de demografie en
in de economie, in de stadsuitbreiding en
in de transporttechniek. Ook wanneer
gebeurtenissen in de nationale en de inter
nationale geschiedenis dichtbij komen, valt
er iets bijzonders te melden. Zoals wij zul
len zien, is dit het geval geweest met het
verhuisbedrijf Pierens in Vlissingen als
gevolg van de Eerste Wereldoorlog, rond
de Tweede Wereldoorlog en in het kader
van de schaalvergroting en de mondialise
ring na 1945.
Het verhuisbedrijf in Vlissingen,
1900-1918
In verband met het hierboven geschetste
moet het ontstaan van professionele ver
huisbedrijven in Vlissingen en op Walche
ren worden gezien. In 1873 kreeg Vlissin
gen een spoorwegverbinding met het ach
terland, die in 1875 aansluiting kreeg op
de post- en pakketvaart naar Queensbo-