maken met de uitzending van personeel van de koopvaardij en van de marine, en een enkele keer ook met burgerambtena ren. Met name had dit betrekking op de leerlingen van de zeevaartschool uit de klassen voor rekening van de K.P.M. en de Java-China-Japanlijn. Voor de overzeever pakkingen werden de desbetreffende goe deren naar het pakhuis aan de Spuistraat gehaald om daar in op maat gemaakte kis ten te worden verpakt. De kratten werden met beurtvaartmaatschappijen verzonden naar de havens van Amsterdam of Rotter dam. Van daaruit vertrokken de mailboten. Deze beurtvaartdiensten werden door twee maatschappijen vanuit Vlissingen onderhouden: de Middelburgsche Mij. van Stoomvaart en de Stoomvaart Mij. De Tele graaf. In Rotterdam werden de kisten naar Indië verscheept met de Rotterdamsche Lloyd, vanuit Amsterdam met de Stoom vaart Mij. Nederland. De meubels en ande re voor de tropen niet noodzakelijke eigen dommen werden door Pierens in kisten opgeslagen. De opslag van een inboedel duurde gemiddeld twaalf tot veertien jaar, soms wel twintig jaar. Door de toename van de opslag van inboedels voor de marine en de koopvaar dij werd uitbreiding van de bedrijfsruimte noodzakelijk. In 1927 kocht Pierens voor dit doel het uit 1875 daterende redershuis Breestraat 15 van de Belgische zeeloods E.P.A. Pyckevet. Ook voor de binnenlandse verhuizingen was uitbreiding van de capa citeit noodzakelijk. Omstreeks 1927 werd een tweede spoortapissière aangekocht van de verhuisfirma Augustinus te Utrecht, toen deze zijn bedrijf beëindigde. Op Walcheren waren in het tijdvak 1919- 1940 nog verschillende andere firma's werkzaam die verhuizingen uitvoerden. Deze waren behalve Bleijenberg alle gevestigd in Middelburg en de eigenaren behoorden tot de kennissenkring van Pie rens. A. Hartogs had een meubelzaak aan de Korte Burg. Het meubeltransport had hij uitgebouwd tot een volwaardig verhuisbe drijf. Het verhuisbedrijf van de firma Belde- rok Van Roo was gevestigd aan de Haringplaats. Twee andere meubelhande laren voerden alleen verhuizingen uit voor klanten aan wie zij meubels leverden, de firma's Zuurland aan de Rouaansekaai en A. Geensen aan de Lange Viele. De firma Gebr. De Klerk, gevestigd aan de Molen berg, was oorspronkelijk een algemeen en veetransportbedrijf, later tevens verhuisbe drijf. Naar motorisering ondanks de economische crisis, 1930-1939 Het jaar 1930 bracht voor het verhuisbe drijf Pierens een ingrijpende verandering. Voor interlokale verhuizingen was de over gang op vrachtauto's in de loop van de jaren twintig noodzaak geworden om zich in de verhuisbranche te kunnen handha ven. Omdat Pierens in Vlissingen weinig last had van concurrentie, had hij de over stap naar vrachtauto's nog een tijd kunnen uitstellen. Toen hij besefte dat hij ondanks zijn voorliefde voor paarden niet langer kon achterblijven bij de moderne ontwikke lingen in het wegvervoer, was de economi sche crisis inmiddels ook in Nederland voelbaar geworden. De onzekere toe komstverwachtingen deden hem terug schrikken voor grote investeringen als de aankoop van een verhuisauto. De oplossing werd gevonden door voor interlokale verhuizingen een samenwer kingsverband aan te gaan met het trans port- en verhuisbedrijf Gebr. De Klerk in

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 9