maken met de uitzending van personeel
van de koopvaardij en van de marine, en
een enkele keer ook met burgerambtena
ren. Met name had dit betrekking op de
leerlingen van de zeevaartschool uit de
klassen voor rekening van de K.P.M. en de
Java-China-Japanlijn. Voor de overzeever
pakkingen werden de desbetreffende goe
deren naar het pakhuis aan de Spuistraat
gehaald om daar in op maat gemaakte kis
ten te worden verpakt. De kratten werden
met beurtvaartmaatschappijen verzonden
naar de havens van Amsterdam of Rotter
dam. Van daaruit vertrokken de mailboten.
Deze beurtvaartdiensten werden door
twee maatschappijen vanuit Vlissingen
onderhouden: de Middelburgsche Mij. van
Stoomvaart en de Stoomvaart Mij. De Tele
graaf. In Rotterdam werden de kisten naar
Indië verscheept met de Rotterdamsche
Lloyd, vanuit Amsterdam met de Stoom
vaart Mij. Nederland. De meubels en ande
re voor de tropen niet noodzakelijke eigen
dommen werden door Pierens in kisten
opgeslagen. De opslag van een inboedel
duurde gemiddeld twaalf tot veertien jaar,
soms wel twintig jaar.
Door de toename van de opslag van
inboedels voor de marine en de koopvaar
dij werd uitbreiding van de bedrijfsruimte
noodzakelijk. In 1927 kocht Pierens voor
dit doel het uit 1875 daterende redershuis
Breestraat 15 van de Belgische zeeloods
E.P.A. Pyckevet. Ook voor de binnenlandse
verhuizingen was uitbreiding van de capa
citeit noodzakelijk. Omstreeks 1927 werd
een tweede spoortapissière aangekocht
van de verhuisfirma Augustinus te Utrecht,
toen deze zijn bedrijf beëindigde.
Op Walcheren waren in het tijdvak 1919-
1940 nog verschillende andere firma's
werkzaam die verhuizingen uitvoerden.
Deze waren behalve Bleijenberg alle
gevestigd in Middelburg en de eigenaren
behoorden tot de kennissenkring van Pie
rens. A. Hartogs had een meubelzaak aan
de Korte Burg. Het meubeltransport had hij
uitgebouwd tot een volwaardig verhuisbe
drijf. Het verhuisbedrijf van de firma Belde-
rok Van Roo was gevestigd aan de
Haringplaats. Twee andere meubelhande
laren voerden alleen verhuizingen uit voor
klanten aan wie zij meubels leverden, de
firma's Zuurland aan de Rouaansekaai en
A. Geensen aan de Lange Viele. De firma
Gebr. De Klerk, gevestigd aan de Molen
berg, was oorspronkelijk een algemeen en
veetransportbedrijf, later tevens verhuisbe
drijf.
Naar motorisering ondanks de
economische crisis, 1930-1939
Het jaar 1930 bracht voor het verhuisbe
drijf Pierens een ingrijpende verandering.
Voor interlokale verhuizingen was de over
gang op vrachtauto's in de loop van de
jaren twintig noodzaak geworden om zich
in de verhuisbranche te kunnen handha
ven. Omdat Pierens in Vlissingen weinig
last had van concurrentie, had hij de over
stap naar vrachtauto's nog een tijd kunnen
uitstellen. Toen hij besefte dat hij ondanks
zijn voorliefde voor paarden niet langer
kon achterblijven bij de moderne ontwikke
lingen in het wegvervoer, was de economi
sche crisis inmiddels ook in Nederland
voelbaar geworden. De onzekere toe
komstverwachtingen deden hem terug
schrikken voor grote investeringen als de
aankoop van een verhuisauto.
De oplossing werd gevonden door voor
interlokale verhuizingen een samenwer
kingsverband aan te gaan met het trans
port- en verhuisbedrijf Gebr. De Klerk in