Bijeenkomsten schip Noordzee in 1968 als pakjesboot van Sint Nicolaas werd gebruikt. Op 24 novem ber 1999 waren in het programma Trugkie- ke van Omroep Zeeland beelden te zien van de aankomst van de goedheiligman in Vlissingen in november 1968 met dit schip. Op de brug was te lezen: "kapitein D. v.d. Wolde". Uw reacties kunt u kwijt bij de redactie. Wrakkenopruiming Westerschelde De stranding van de chemicaliëntakker Flottbek op een paalhoofd tussen Zoute- lande en Westkapelle in het weekend van 28 en 29 oktober 2000 maakte weer eens duidelijk dat de Westerschelde een druk bevaren rivier is met daaruit volgend de nodige risico's. Het schip kon gelukkig bij een tweede po ging worden vlotgetrokken en voor repara tie naar Vlissingen-Oost worden gesleept. In zijn lezing op woensdag 20 september 2000 ging de heer P.A. van der Vlies, hoofdprojectleider Verdieping Westerschel de, Afdeling Wrakkenopruiming van Rijks waterstaat Zeeland, dieper in op de sche pen die het door welke omstandigheden dan ook slechter is vergaan. De Westerschelde is als toegangspoort tot Antwerpen een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Het is noodzakelijk dat Antwerpen in de toekomst bereikbaar blijft voor de steeds groter wordende schepen. Bovendien moeten vooral de container schepen onafhankelijk van het getij de havens kunnen binnenlopen. Wachten op het getij kost tijd - en tijd is geld, zeker in de moderne scheepvaart. Na jarenlang overleg tussen Vlaanderen en Nederland is in 1995 het 'Verdrag inza ke de verruiming van de vaarweg in de Westerschelde' ondertekend. Daarbij werd overeengekomen dat de vaargeul van de rivier verdiept zou worden. Bij de verdie ping worden alleen de drempels in de vaargeul ongeveer anderhalve meter die per uitgebaggerd. De rest van de vaargeul is al diep genoeg. Drempels zijn de ondie pere overgangen, meestal tussen twee opeenvolgende bochten in de rivier. In de rivier liggen ruim tweehonderd bekende en onbekende wrakken en wrak- resten. De oudste dateren uit het einde van de negentiende eeuw. De wrakken zijn ontstaan door aanvaringen, oorlogsgeweld en strandingen. Om de verdieping goed te kunnen uitvoe ren moeten ongeveer zestig wrakken en andere obstakels zoals grote steenhopen, containers, pontons en boeien uit de vaar geul worden verwijderd. Rijkswaterstaat Zeeland zorgt voor de uit voering van deze wrakopruiming. Het pro ject startte in 1998 en duurt circa zes jaar. Hoe gaat men hierbij te werk? Met behulp van moderne meetapparatuur worden de wrakken gelokaliseerd en in

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 39