Bijeenkomsten
schip Noordzee in 1968 als pakjesboot van
Sint Nicolaas werd gebruikt. Op 24 novem
ber 1999 waren in het programma Trugkie-
ke van Omroep Zeeland beelden te zien
van de aankomst van de goedheiligman in
Vlissingen in november 1968 met dit schip.
Op de brug was te lezen: "kapitein D. v.d.
Wolde".
Uw reacties kunt u kwijt bij de redactie.
Wrakkenopruiming Westerschelde
De stranding van de chemicaliëntakker
Flottbek op een paalhoofd tussen Zoute-
lande en Westkapelle in het weekend van
28 en 29 oktober 2000 maakte weer eens
duidelijk dat de Westerschelde een druk
bevaren rivier is met daaruit volgend de
nodige risico's.
Het schip kon gelukkig bij een tweede po
ging worden vlotgetrokken en voor repara
tie naar Vlissingen-Oost worden gesleept.
In zijn lezing op woensdag 20 september
2000 ging de heer P.A. van der Vlies,
hoofdprojectleider Verdieping Westerschel
de, Afdeling Wrakkenopruiming van Rijks
waterstaat Zeeland, dieper in op de sche
pen die het door welke omstandigheden
dan ook slechter is vergaan.
De Westerschelde is als toegangspoort tot
Antwerpen een van de drukst bevaren
rivieren ter wereld. Het is noodzakelijk dat
Antwerpen in de toekomst bereikbaar blijft
voor de steeds groter wordende schepen.
Bovendien moeten vooral de container
schepen onafhankelijk van het getij de
havens kunnen binnenlopen. Wachten op
het getij kost tijd - en tijd is geld, zeker in
de moderne scheepvaart.
Na jarenlang overleg tussen Vlaanderen
en Nederland is in 1995 het 'Verdrag inza
ke de verruiming van de vaarweg in de
Westerschelde' ondertekend. Daarbij werd
overeengekomen dat de vaargeul van de
rivier verdiept zou worden. Bij de verdie
ping worden alleen de drempels in de
vaargeul ongeveer anderhalve meter die
per uitgebaggerd. De rest van de vaargeul
is al diep genoeg. Drempels zijn de ondie
pere overgangen, meestal tussen twee
opeenvolgende bochten in de rivier.
In de rivier liggen ruim tweehonderd
bekende en onbekende wrakken en wrak-
resten. De oudste dateren uit het einde
van de negentiende eeuw. De wrakken zijn
ontstaan door aanvaringen, oorlogsgeweld
en strandingen.
Om de verdieping goed te kunnen uitvoe
ren moeten ongeveer zestig wrakken en
andere obstakels zoals grote steenhopen,
containers, pontons en boeien uit de vaar
geul worden verwijderd.
Rijkswaterstaat Zeeland zorgt voor de uit
voering van deze wrakopruiming. Het pro
ject startte in 1998 en duurt circa zes jaar.
Hoe gaat men hierbij te werk?
Met behulp van moderne meetapparatuur
worden de wrakken gelokaliseerd en in