Maandag 23 oktober 1944, een grijze regenachtige herfstdag, vioog Brian O'Connell (bijgenaamd Snowy, vanwege de besneeuwde bergtoppen in zijn geboor testreek) als navigator van Lancaster-bom menwerper Mark I NF 977 (codeletters JO 'G') van het 463e (Australische) eskader naar Walcheren om daar, met een lucht vloot van 112 bommenwerpers met jager escorte, de Duitse geschutsopstellingen ten oosten van de Buitenhaven van Vlissin- gen te bombarderen. Deze zware kanon nen vormden een ernstige bedreiging voor de geallieerde opmars in westelijk Zeeuws-Vlaanderen en voor de op handen zijnde landingspoging in Vlissingen en moesten daarom zo spoedig mogelijk wor den uitgeschakeld. Brian vertelt: "De aanval was vanwege het bar slechte weer al twee keer afgelast, maar uiteindelijk werd besloten toch maar te gaan. Wij zouden van een hoogte van vierduizend voet bombarderen. Vlak voor de kust (van Walcheren) kwamen we uit de wolken te voorschijn en nadat wij onze koers voor de aanvalsvlucht hadden bepaald, vlogen wij op ons doel af. Ons vliegtuig was het derde in de rij van bom menwerpers en wij zagen dat de twee machines voor ons door licht afweerge schut werden geraakt. Met de bomdeuren geopend werden wij korte tijd later ge raakt, waardoor de binnenste stuurboord De sluizen en het station te Vlissingen na het bombardement van 23 oktober 1944. (Foto Imperial War Museum Londen, collectie H. Tuynman) motor en een van de twee aan de bak boordzijde niet meer werkten. Wij werden ook in de neus getroffen en er brak brand uit in mijn navigator-compartimentje terwijl de boordwerktuigkundige naast mij dode lijk gewond was geraakt. Wegens een mankement in het afwerpmechanisme kon den wij onze bommen niet lossen en onze Lancaster raakte onbestuurbaar. Cy Borsht, de piloot van ons vliegtuig, gaf daarop bevel het vliegtuig te verlaten, wat ik korte tijd later via het voorste ontsnap pingsluik deed. De boordwerktuigkundige Eric Leigh was volgens mij aan zijn ver wondingen overleden en ik zag geen kans nog iets voor hem te doen. Wij allen spron gen zo vlug als dat in de benarde omstan digheden mogelijk was uit het vliegtuig, want wij waren inmiddels tot een hoogte van ongeveer duizend voet gezakt." Toeschouwers Op Ritthem en op tal van andere plaatsen in de omgeving had men de luchtaanval, die ongeveer vijftien minuten duurde, met argusogen gevolgd. De bevolking van het dorp bestond uit circa honderdzestig men sen die bijna allen onder de kerktoren het

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 15