altijd nog. Zo gezegd, zo gedaan - alleen moest de Oostkappelse boerenkleermaker nogal wennen aan het Amerikaanse con fectiepak. "Het is hier de gewoonte des lands de kleederen gemaakt in de kleeder winkels te koopen en die kleederen te maken is hier het werk der kleermakers. Gelijk hier alles kunstmatig is, zoo is het ook eenigszins in de kleede ren." Het werd dus pakken maken zonder eerst de klanten waar ze voor bestemd waren de maat te nemen - maar Adriaan was tevreden want hij kon er inderdaad goed zijn brood mee verdienen. Zijn jonge vrouw werkte mee met naald en draad. In plaats van 'afgezonderd van de woelige wereld' waren ze dus midden in het wereldse Rochester terechtgekomen. Zelfs het kerkelijk leven met de andere Nederlanders, recente immigranten die bijeenkwamen in een eigen gemeente van de Presbyterian Church, viel tegen. Heel weinigen kenden maar het 'harte-leven', de persoonlijke omgang met God, schreef Adri aan. De gemeenteleden waren van afkomst hervormd - heel wat van hen kwamen uit West- Zeeuws-Vlaanderen - en "ken den de leer van het evangelie niet." In de Engelse vertaling van zijn biografie noemt Adriaan deze regio "the barren-church corner of Zeeuwsch Vlaanderen", het ker kelijk dorre Zeeuws-Vlaanderen. In 1851 zou de gemeente in tweeën splitsen na een onkerkrechtelijke afzetting van een 'kibbelachtige ouderling'. Vanaf dat een bliksembezoek aan iemand die ze nog kenden uit de Afgescheiden Gemeente van Middelburg, had die hen overgehaald om niet verder te trekken. Het was Adriaan Wijkhuizen die twee jaar tevoren 'uit spe culatiegeest' - dus: om er beter van te worden - naar Amerika vertrokken was. Kleermaker Wijkhuizen had verteld dat er Adriaan Zwemer als emeritus-predikant. in Michigan, waar de groep terecht zou komen, voor Zwemer waarschijnlijk weinig werk zou zijn. Hij was immers ook kleer maker en in Rochester was er juist voor kleermakers werk in overvloed - als ze naar het westen wilden, kon dat immers

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 6