X>
Bijeenkomsten
<u\
De eerste reactie betreft de op pagina 44
afgedrukte foto. Die geeft niet het interieur
weer van ca. 1930, maar van ca. 1980.
Hierbij plaatsen wij de foto met de toe
stand van de jaren dertig: met stoelen
(tegenwoordig banken) en met een geslo
ten liturgisch centrum ofwel 'tuin' genoemd.
De tweede reactie gaat over de omstan
digheden die hebben geleid tot het ont
staan van het lutheranisme. Volgens domi
nee Buissing duikt ook hier weer het alou
de misverstand op over de betekenis van
de 'aflaten'. Het is nooit geweest dat "een
mens door giften aan de Kerk vergeving
van zonden kon afkopen" (pagina 41).
"Vergeving van zonden kon verkregen wor
den door de biecht. Maar daarmee verbon
den moest er nog schuld worden ver
effend. Die straf of boetedoening kon
bestaan uit het houden van een bedevaart,
opgelegde gebeden of werken ten dienste
van de naasten, maar ook uit het betalen
van boete zoals we dat nóg kennen. De
daardoor verkregen kwijtschelding van
straf werd 'aflaat' genoemd. Luther verzette
zich tegen het feit dat op een wereldlijke
manier met geestelijke zaken werd omge
gaan."
Aldus mevrouw Buissing.
Ooggetuigen van de twintigste eeuw
Op 29 november 2000 hield journalist/
publicist Kees Slager een lezing over het
onderwerp 'ooggetuigen van de twintigste
eeuw', ook wel aangeduid als oral history
(gesproken geschiedenis).
Op Slagers initiatief is een Zeeuwse werk
groep bezig met dit project, met als doel
de herinneringen van (gewone) Zeeuwen
vast te leggen op geluidsband, zodat hun
herinneringen én hun taal voor het nage
slacht behouden blijven. In het Zeeuws
Documentatiecentrum is men reeds in het
bezit van een kleine duizend interviews,
die nog verder moeten worden uitgewerkt.
Bovendien moet een lijst van leemten wor
den opgesteld van beroepsgroepen, perso
nen en gebeurtenissen die amper of hele
maal niet op band zijn vastgelegd. De
werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers
van het Zeeuws Archief, het Zeeuws
Documentatiecentrum, de Stichting Regio
nale Geschiedbeoefening en Omroep Zee
land. Inmiddels beschikt men al over vrij
willigers die meedoen als interviewer, pro
ductiemedewerker of als informant.
In zijn lezing bracht Kees Slager naar
voren dat de geschiedenis van ons wereld
deel eeuwenlang is gemaakt door hen die
konden schrijven. Daardoor zijn hele bevol
kingsgroepen uit het zicht verdwenen, of
kwam hun geschiedenis er 'gekleurd' op te
staan. De personen die de geschiedenis
op schrift stelden, hadden geen of amper
interesse voor het leven van de gewone
man of vrouw. De provincie Zeeland vorm
de daarop geen uitzondering. Dit was een