X> Bijeenkomsten <u\ De eerste reactie betreft de op pagina 44 afgedrukte foto. Die geeft niet het interieur weer van ca. 1930, maar van ca. 1980. Hierbij plaatsen wij de foto met de toe stand van de jaren dertig: met stoelen (tegenwoordig banken) en met een geslo ten liturgisch centrum ofwel 'tuin' genoemd. De tweede reactie gaat over de omstan digheden die hebben geleid tot het ont staan van het lutheranisme. Volgens domi nee Buissing duikt ook hier weer het alou de misverstand op over de betekenis van de 'aflaten'. Het is nooit geweest dat "een mens door giften aan de Kerk vergeving van zonden kon afkopen" (pagina 41). "Vergeving van zonden kon verkregen wor den door de biecht. Maar daarmee verbon den moest er nog schuld worden ver effend. Die straf of boetedoening kon bestaan uit het houden van een bedevaart, opgelegde gebeden of werken ten dienste van de naasten, maar ook uit het betalen van boete zoals we dat nóg kennen. De daardoor verkregen kwijtschelding van straf werd 'aflaat' genoemd. Luther verzette zich tegen het feit dat op een wereldlijke manier met geestelijke zaken werd omge gaan." Aldus mevrouw Buissing. Ooggetuigen van de twintigste eeuw Op 29 november 2000 hield journalist/ publicist Kees Slager een lezing over het onderwerp 'ooggetuigen van de twintigste eeuw', ook wel aangeduid als oral history (gesproken geschiedenis). Op Slagers initiatief is een Zeeuwse werk groep bezig met dit project, met als doel de herinneringen van (gewone) Zeeuwen vast te leggen op geluidsband, zodat hun herinneringen én hun taal voor het nage slacht behouden blijven. In het Zeeuws Documentatiecentrum is men reeds in het bezit van een kleine duizend interviews, die nog verder moeten worden uitgewerkt. Bovendien moet een lijst van leemten wor den opgesteld van beroepsgroepen, perso nen en gebeurtenissen die amper of hele maal niet op band zijn vastgelegd. De werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het Zeeuws Archief, het Zeeuws Documentatiecentrum, de Stichting Regio nale Geschiedbeoefening en Omroep Zee land. Inmiddels beschikt men al over vrij willigers die meedoen als interviewer, pro ductiemedewerker of als informant. In zijn lezing bracht Kees Slager naar voren dat de geschiedenis van ons wereld deel eeuwenlang is gemaakt door hen die konden schrijven. Daardoor zijn hele bevol kingsgroepen uit het zicht verdwenen, of kwam hun geschiedenis er 'gekleurd' op te staan. De personen die de geschiedenis op schrift stelden, hadden geen of amper interesse voor het leven van de gewone man of vrouw. De provincie Zeeland vorm de daarop geen uitzondering. Dit was een

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 42