Van de redactie \>m/
30|
In de vorige Wete heb ik op deze plaats
verzuimd te vermelden dat het thema van
de voorkant van deze, dertigste, jaargang
'Walcherse beroepen' is. Op de voorkant
van het vorige nummer stond een Walcher
se strandjutter afgebeeld. We hebben
enkele reacties gekregen over wie deze
man is. In de rubriek 'Reacties' kunt u hier
meer over lezen. Voor deze Wete hebben
we een foto van een Westkappelse melk
verkoopster. Haar naam staat op pagina 1
bij de toelichting op de afbeelding.
De inhoud van deze Wete is zeer divers.
We nemen u eerst mee naar de Nieuwe
Wereld. Adriaan Zwemer emigreerde in
1849 van Oostkapelle naar de Verenigde
Staten van Amerika. Hij schreef een lange
brief aan zijn zwager die in Ter Buttinge
woonde. Jan Zwemer vertelt ons meer
over deze Walcherse emigrant en diens
belevenissen aan de andere kant van de
oceaan.
De heer F.G.C. Rothuizen vestigt namens
het bestuur van de Boerderijenstichting
Zeeland onze aandacht op het bestaan
van noodboerderijen op Walcheren, die na
1945 werden gebouwd als vervanging van
verloren gegane boerenwoningen en schu
ren. De stichting vraagt uw medewerking
bij het verzamelen van meer informatie
over deze gebouwen.
Een heel ander verhaal vertelt Hans Tuyn-
man uit Middelburg. Hij heeft vorig jaar een
Australiër op bezoek gehad. Deze was in
1944 als navigator van een bommenwer
per bij een bombardement op de buitenha
ven van Vlissingen betrokken. Helaas werd
zijn vliegtuig neergehaald. De Australiër
heeft het overleefd en zijn belevenissen
vertelt hij aan de lezers van De Wete.
Frans van den Driest geeft een toelichting
bij een bijzondere prentbriefkaart. Kenners
zullen de kaart wel direct herkennen, maar
Van den Driest laat zien dat deze negentig
jaar oude afbeelding een actueel tintje
heeft.
Toon Franken verrast ons regelmatig met
bijdragen over Middelburgse bedrijven en
middenstanders. De vorige keer schreef hij
over een varkensslager die vergiftigde
worst verkocht, deze keer over een bedrijf
dat was gevestigd aan de Seisstraat in
Middelburg. Dit bedrijf was een zogenaam
de naamloze vennootschap, waarin enkele
kapitaalkrachtige personen participeerden.
De stoompellerij verwerkte rijst voor con
sumptie, maar mede als gevolg van belas
tingmaatregelen kwam de rijstpellerij niet
echt van de grond en na nog geen tien
jaar lag de productie stil. Het pakhuis van
dit bedrijf staat er nog steeds.
Terug van weggeweest is Henk Remijn. Hij
schreef een vierde bijdrage over Walcher
se namen voor zeeorganismen. Deze keer
gaat het over gorgelpijppoliepen, ook wel
bekend als duvetsbrööd.
In 'Vadertjes' schrijft Frans van den Driest
over de pietjeswagen, de postwagen tus
sen Middelburg en Vlissingen. De verschil
lende tarieven voor vervoer met deze post
wagen heeft hij opgezocht. De prijzen van
het openbaar vervoer aan het eind van de
achttiende en het begin van de negentien
de eeuw hadden geen last van jaarlijkse
verhogingen zoals wij die meemaken.
Verder volgen nog de vaste rubrieken en
enkele reacties op de vorige Wete.
Ik wens u veel leesplezier toe.
Leo Hollestelle