ontstaken we het vuurkoord en roeiden we
naar de molen om dekking te zoeken. De
ontploffing was indrukwekkend. De molen,
toch op een flinke afstand van de ont
ploffing, stond te trillen. We probeerden
met stokken het gat te peilen, maar het
was dieper dan de tankval.
Ook de tramlijn van Koudekerke naar Mid-
bestond er al een dagelijkse verbinding
met Middelburg voor het vervoer van pas
sagiers. Ook was er spoedig een vracht
boot. De twee vrachtrijders, die vóór het
water met paard-en-wagen het vrachtver
voer deden, zaten nu in hetzelfde schuitje.
Van de Engelsen kregen we twee prachti
ge sloepen, compleet met de nodige roei-
delburg vormde een obstakel in de vaar
weg naar Vlissingen, en werd dus opgebla
zen. Zo werden de vaarwegen verkend,
van merken voorzien en van obstakels vrij
gemaakt. Er ontwikkelde zich een regelma
tige vaart met passagiers en vracht van
Koudekerke op Middelburg en Vlissingen.
De vloot
De paar kano's en de enkele roeiboot
waarmee we het de eerste dagen moesten
doen, groeiden snel uit tot een flinke vloot
met een grote verscheidenheid aan vaar
tuigen. Voor er een maand om was,
Een sloep vol met mensen meert ami bij de stei
ger langs de Middelburgsestraat, december
1944. (Coll. Roose)
riemen. De politie had een eigen bootje,
dat in voorkomende gevallen ook beschik
baar was voor de burgemeester. Ook her
inner ik me 'de groote iesderen' en 'de klei
ne iesderen', twee stalen boten. Van wie
ze waren weet ik niet meer. In elk geval
waren ze voor algemeen gebruik.
Ook de Kon. Mij. De Schelde stelde twee
roeisloepen aan de gemeente beschikbaar
tegen een huur van 1,- per week.