Nieuwe uitgaven
'k heleze
Wie wegens moord een strafbedevaart
moest maken, kwam er in mijn ogen goed
van af. In de zestiende eeuw, de tijd van
de Reformatie, werden personen die zich
konden vinden in de leer van Luther, Cal-
vijn en Zwingli, wel strenger gestraft.
Tijden veranderen. Nu maken mensen
soms per fiets, liftend of lopend een reis
naar Santiago de Compostela. Zij genieten
van de natuur en de rust en gebruiken de
reistijd om over zaken dieper na te den
ken. Voor deze mensen is zo'n lange tocht
genieten. Dat was voor de bovengenoem
de personen toch anders, zou ik denken!
Frans van den Driest
Geraadpleegde boeken:
- L.J. Abelmann, C. van Heel en H. Uil,
'Strafbedevaarten in Zeeland'. In: Bulletin van
de Werkgroep Historie en Archeologie, 1974.
- P. Blom, 'Geschiedenis en verklaring van de
straatnamen in de gemeente Veere'. In: Kroniek
van Veere, september 1995.
- K.J. Derks, 'Onze Lieve Vrouw van den Pol
der', 1947.
- R.M. van Heeringen, A.M. Koldeweij, A.A.G.
Gaalman, 'Heiligen uit de modder', 1987.
- P.J. Meertens, 'Letterkundig leven in Zeeland
in de zestiende en de eerste helft der zeventien
de eeuiv', 1943.
- P.W. Sijnke, 'Aanvullingen opgelegde bede
vaarten vanuit Middelburg'. In: Nehalennia
27, 1977.
Het Arcadië van Jan Arends
Vorig najaar zijn er tegelijkertijd twee boe
ken verschenen die beide het werk van de
achttiende-eeuwse tekenaar Jan Arends
belichten. Het ene boek is van de hand
van Martin van den Broeke en beschrijft de
Walcherse buitenplaatsen met behulp van
het werk van Jan Arends. In het andere
boek geeft H.W.M. van der Wyck een
beschrijving van de prenten die Arends
heeft gemaakt van het Walcheren in het
laatste kwart van de achttiende eeuw. Dit
Walcheren wordt vergeleken met Arcadië,
een nostalgisch, vervallen landschap van
weleer.
"Een waarlijk groots project stond Jan
Arends bij zijn buitenplaatsentekeningen
voor ogen," schrijft Van der Wyck in zijn
inleiding. Het was ook niet niks. We ken
nen maar liefst 119 buitens op Walcheren
en het was de bedoeling van Arends en
zijn opdrachtgevers om alle buitens in
beeld te brengen. Het is er nooit van geko
men en deze uitgaven kunnen dan ook
worden gezien als een postuum eerbewijs
aan een man die zich een reuzentaak ten
doel had gesteld. Ze zijn zeer fraai vorm
gegeven, voor een groot deel in full-colour,
en van bekwaam commentaar voorzien.
De buitens worden opmerkelijk goed in
historisch perspectief bezien. Zo zitten er
niet alleen de afbeeldingen van Arends in
verwerkt, maar ook foto's uit de negentien
de eeuw van toen nog bestaande buitens,
oude kaarten, plattegronden, vergelijkbare
prenten en schilderijen van zowel tijdgeno-