Volkstraat maakt daarentegen een strakke,
sobere indruk. Revolutionair was in 1901
de bouw van het voormalige Liberale
Volkshuis 'Help U Zelve' aan de Volkstraat
40. Het gebouw werd ontworpen door het
architectenduo Jan van Asperen en Emile
van Averbeke. Dit gebouw in steen,
gesmeed ijzer en mozaïek werd op 23
april 1974 beschermd monument en in
1995 onderscheiden met de Europa Nos-
tra-prijs. Toen het pas was gebouwd,
waren de meningen verdeeld of men het
nu mooi of foeilelijk moest vinden.
Een ander prachtig voorbeeld uit hetzelfde
bouwjaar is het complex De Vijf Wereldde
len, beter bekend als 't Bootje, van de
hand van Frans Smet-Verhas, op de hoek
van de Schilders- en de Plaatsnijders
straat. De merkwaardige gevel met de uit
stekende scheepsboeg herinnert aan de
opdrachtgever P. Roeis, die aan het hoofd
stond van een welvarend scheepsherstel-
lingsbedrijf voor houten boten. Ook deze
art-nouveauhuizengroep staat op de uitge
breide lijst van Antwerpse beschermde
monumenten.
Op de Marnixplaats staat een standbeeld
van Mamix van Sint Aldegonde, de schrij
ver van het Wilhelmus.
De gids wees erop dat de huizen in de wijk
het Zuid zijn gebouwd voor de aristocratie,
in tegenstelling tot de beroemde Jugend-
stilbuurt in het district Berchem, waar juist
burgerhuizen werden gebouwd. Volgens
hem een goede reden om nog eens terug
te keren naar zijn stad en dan die wijk als
uitgangspunt te nemen.
De laatste jaren is de wijk het Zuid meer in
de belangstelling en dan vooral wat betreft
het uitgaansleven.
Wat wel opvalt - volgens zowel de och-
tendgids als de middaggids - is het duide
lijke onderscheid dat de Antwerpenaren
maken tussen het stadsgedeelte op de lin
keroever van de Schelde en dat op de
rechteroever. Antwerpen-linkeroever rekent
men tot Vlaanderen en Antwerpen-rechter-
oever valt toe aan het hertogdom Brabant,
wat duidelijk de voorkeur van de Sinjoren
heeft. Beide delen zijn met elkaar verbon
den door de Sint-Annatunnel voor fietsers
en voetgangers. Men duidt deze bijzondere
tunnel wel aan, maar wat er aan de andere
kant is lijkt voor de Antwerpenaren van de
rechteroever de andere kant van de
wereld.
Het middagprogramma bestond uit een
rondrit door de Antwerpse havens. Antwer
pen begon zich in de dertiende eeuw te
ontwikkelen rondom een toen al duizend
jaar oude kern. Met als middelpunt het
middeleeuwse Steen, een overblijfsel van
de burcht, gebouwd op de plaats waar
Antwerpen ontstond. Het gebouw was de
woning van de markgraaf en werd daarna
tot in 1823 als gevangenis gebruikt. Nu is
er een uitgebreide collectie scheepsmodel
len, zeevaartinstrumenten en landkaarten
van het Nationaal Scheepvaartmuseum
ondergebracht. In de negentiende eeuw
werd de versterking grotendeels gesloopt
voor het rechttrekken van de Scheldeka
den. Naast het Steen staat een aantal
schepen op het droge. Samen met de
havenwerktuigen vormen zij het openlucht
gedeelte van het Scheepvaartmuseum.
Zowel op de verhoogde terrassen als
onder de 'hangars' kan men flaneren langs
de Schelde, dit alles nog in de sfeer van
de negentiende-eeuwse haven. Verder
noordwaarts ligt het Eilandje, met ophaal
bruggen, drijvende kranen, droogdokken
en monumentale stapelhuizen, waaronder
Sint Felix of het zestiende-eeuwse Hes-