aa pacht krijgen, onder voorwaarde dat het gebouw uitsluitend als bewaarschool voor kinderen beneden de zes jaar en als brei en naaischool voor meisjes zal worden gebruikt en desgewenst ook als zondag school. Er wordt een commissie gevormd, die in korte tijd een bedrag van tweedui zend gulden weet in te zamelen. Het oude schoolgebouw kan nu worden aangekocht. Er wordt een juffrouw benoemd en nog in 1884 gaat de bewaarschool van start. De instelling moet zichzelf zien te bedrui pen. In een brief van 31 januari 1887 lezen we dat de gemeente de bewaarschool niet subsidieert.18 Domburg De in 1886 in Domburg aan de Zuidstraat geopende bewaarschool is gemakkelijker tot stand gekomen: ze was een geschenk van burgemeester J.C. Lantsheer en zijn echtgenote aan de gemeente. Matressen- en bewaarscholen in de provincie Zeeland Over de gehele provincie verspreid neemt in de tweede helft van de negentiende eeuw het aantal bewaarscholen sterk toe. Verreweg de meeste zijn gesticht en wor den onderhouden door kerkelijke of andere bijzondere instanties. Het aantal openbare, dus door de gemeente gestichte en onder houden bewaarscholen is klein. De groeiende belangstelling voor het bewaarschoolonderwijs betekent de nek slag voor de matressenschooltjes. In de loop van de tijd verdwijnen ze of ze onder gaan een metamorfose en heten dan ook bewaarscholen. Na 1885 worden de matressenscholen niet meer geteld en komen ze in de provinciale jaarverslagen niet langer voor. Aantal Zeeuwse bewaar- en matressen scholen in de periode 1845-1900 volgens de provinciale jaarverslagen jaar bewaarscholen matressenscholen totaal openbaar kerkelijk 1845 2 1850 6 1855 11 1860 17 2 15 1865 20 4 16 1870 32 1875 45 1880 51 1885 65 7 58 1890 79 7 72 1895 76 8 68 1900 78 8 70 Samenvatting en besluit In de tweede helft van de negentiende eeuw maakte de matressenschool langza merhand plaats voor de bewaarschool, een school die volgens nieuwe inzichten was ingericht. De eerste bewaarscholen waren bedoeld als opvang voor kinderen van wie beide ouders de gehele dag bui tenshuis werkten. Het waren duidelijk voor zieningen die uit sociale nood voortkwa men. Van lieverlede evenwel werd het nieuwe onderwijs aan peuters en kleuters om zijn eigen pedagogische betekenis gewaardeerd en stuurden ook mensen uit de zogenaamde 'fatsoenlijke' stand hun kinderen naar een bewaarschool. In Rot terdam en Den Haag werden, respectieve lijk in 1845 en 1850, modelbewaarscholen gesticht. Er waren opleidingen aan verbon den. Dit initiatief kreeg navolging in ver schillende andere steden, zo ook - maar dan veel later - in Vlissingen. Meisjes die zich tot het bewaarschoolon derwijs aangetrokken voelden, leerden het vak in de praktijk en konden dan 's avonds 23 24 13 6

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2002 | | pagina 15