naast de kracht van de wapens tevens ont leenden aan het Opperwezen. Dat gaf daaraan nog een meer principieel en wet telijk tintje. Opstand tegen de koning hield dus tevens in: opstand tegen God. En dat was toen politiek een zeer zwaar feit. Van daar ook de fanatieke vervolging van pro testanten in onze gebieden: een andere godsdienst dan het katholicisme zou immers kunnen inhouden dat men niet meer trouw was aan de eigen vorst. Het protestantisme/calvinisme werd steeds meer een gestructureerde godsdienstige stroming, die predikte dat een vorst moest worden afgezet als hij onbijbelse en onchristelijke dingen deed. Vanuit het katholieke Spanje vocht men dus fanatiek voor het eigen behoud. Toen enkele dagen na de beschieting van het Spaanse schip Don Pachieco, een architect van Alva, argeloos de stad bin nenkwam, werd hij gearresteerd en later opgehangen. Alle Vlissingers, ook de ge matigden, wisten dat er bij een herovering van de stad veel bloed zou vloeien. Opstandige steden werden uitgemoord en geplunderd, zeker als een Spaans edel man was opgehangen. Steden als Meche- len, Naarden en Zutphen dienden als af schrikwekkend voorbeeld, ledereen zou worden vermoord, ook al was de meerder heid van de bevolking nog katholiek. Om deze barbaarse werkwijze was Alva berucht. Hij verloor echter Den Briel en Vlissingen en daardoor vatten ook andere steden moed. Meestal waren dat havensteden. Economisch gezien, zeker na de val van Antwerpen in 1585, ging het slechter met de gebieden die in Spaanse handen ble ven, terwijl de opstandige gebieden, mede dankzij de hulp van gevluchte Zuid-Neder landse protestanten, juist tot bloei kwamen. In 1575 werd Leiden voor zijn heldhaftig weerstaan van het beleg beloond met de eerste protestantse universiteit van Euro pa, waar al snel echte wetenschappen (niet gehinderd door godsdienstige ge- en verboden) werden gedoceerd. De Repu bliek zou tot het eind van de achttiende eeuw een voorloper op het gebied van humaniteit, tolerantie, wetenschap en eco nomie, en later liberalisme en kapitalisme blijven. De vrijheid leidde tot persvrijheid; meer dan de helft van alle boeken in de wereld werd hier gedrukt, waaronder de werken van Locke, Descartes en de Fran se filosoof Voltaire, die de Republiek "een voorpost der Verlichting" noemde. In de periode 1556 tot 1603 was Filips II koning van Spanje en vanaf 1580 ook van Portugal. Het was in vroeger tijden gewoonte huwelijken te sluiten die tevens leidden tot gebiedsuitbreiding. Als dit niet lukte, werd er oorlog gevoerd. Bovendien werd men steeds strenger in de leer van het katholicisme. De intolerantie tegen andersdenkenden was groot. In 1566 kwamen de Nederlanders in opstand en twee jaar later brak de Tachtig jarige Oorlog uit tegen Spanje. In 1648 wonnen de Zeven Provinciën hun onafhan kelijkheidsstrijd. In 1588 verloor Filips II met zijn machtige vloot (de Armada) van de protestantse Elizabeth I van Engeland. In 1618 brak de Dertigjarige Oorlog uit toen Bohemen, dat deel uitmaakte van het heilige Roomse Rijk maar geen lid van het katholieke Habsburgse huis als koning koos, doch een protestant. De oorlog ging tussen katholiek Spanje en Oostenrijk en Duitse protestanten, die werden gesteund door Denemarken, Zweden en later Frank rijk. De Fransen waren weliswaar katholiek,

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2002 | | pagina 48