(vervolg van pagina 28)
kunnen luiden: kunst die is geïnspireerd
door de directe woon- en leefomgeving
van de maker en die probeert in de keuze
van zijn onderwerpen iets van het karakter,
de geschiedenis en de cultuur van deze
omgeving weer te geven.
Het woord is eigenlijk een samentrekking
van heemkunde en Kunst (met een grote
K). Kunde is weten, kunst is doen.
Niet altijd boven de bank
De in deze Wete getoonde kunstwerken
moesten eerst worden gefotografeerd,
ledereen werkte mee door zijn of haar
werk(en) naar het Zeeuws Archief te bren
gen, maar soms moest er toch wel moeite
worden gedaan om het schilderij of de
aquarel boven water te krijgen. De werken
hangen niet allemaal boven de bank in de
woonkamer maar soms bij familie of vrien
den of in een bejaardenhuis. Eén kunst
werk was zelfs opgeborgen in het kunst
depot van de gemeente Veere, terwijl twee
andere geëxposeerd hingen bij de Bloed
bank in Goes.
De heemkunstenaars
We stellen de elf heemkunstenaars aan u
voor (in alfabetische volgorde).
Frans Broeksma uit Middelburg, 59 jaar,
verraste ons met enkele aquarellen. We
kozen er één uit. Frans schildert voorna
melijk landschappen en stadsgezichten.
Daarnaast maakt hij in mindere mate stil
levens, modellen en portretten. Hij gebruikt
daarbij verschillende technieken, zoals
aquarel, olieverf, pastel en pentekeningen.
De reden dat hij vooral het Walcherse
heem als zijn inspiratiebron ziet, komt door
het simpele feit dat hij Walcheren zo onein
dig mooi vindt: "En dat alles als het ware
naast de deur." Frans heeft een aantal
keren geëxposeerd, waaronder dus op de
eerdergenoemde tentoonstelling in Oost-
kapelle.
De keuze van de redactie is gevallen op
de aquarel van de Punt te Middelburg.
Frans vertelde ons hierover: "Iedere
zomeravond, eenmaal in de week, ga ik
met een groepje vrienden ergens op Wal
cheren werken. We bepalen om beurten
de plek waar we samenkomen. Het is dus
steeds een verrassing wat het onderwerp
zal zijn. Ik herinner me de avond toen ik de
Punt schilderde nog goed. Het was mooi
weer, de avondzon scheen nog volop op
de gevels en het was nagenoeg windstil.
Het wateroppervlak was tamelijk glad en
spiegelde de omgeving. Er was een goede
verhouding tussen horizontale (de Kaai
muur) en verticale lijnen (de masten en de
individuele geveltjes). De vrijere en rustige
vormen waren met elkaar in evenwicht.
Ook de kleurencompositie met terugkeren
de vormen en kleuren gaf me een goed
gevoel."
"Die avond zaten we op de steiger naast
de Spijkerbrug. De aquarel is dus vanuit
een betrekkelijk laag standpunt getekend,
wat het onderwerp een zekere spanning
geeft. Het moest alleen nog even op papier
worden gezet."
Loes van Dalen-Vreugdenhil uit Hille-
gom is 67 jaar en al zo'n tien jaar bezig
met schilderen en tekenen, aquarel, acryl
en houtskool. De Walcherse onderwerpen
die zij weergeeft, hebben veel te doen met
haar kindertijd in Zoutelande. In de oor
logsjaren heeft zij als pleegkind gewoond
bij het gezin A. Roose-Dekker aan de Hou-
tenburgseweg in Zoutelande. Van haar
werk kozen we twee aquarellen uit. Op de