De twee schoonmakers van de De Ruyterschool staan hier zogenaamd les te geven. Als je voor straf moest vegen, moest je je bij hen melden. Links: A. van den Driest, rechts: H. LuitwMer. (Foto Kees Storm) En hét damesbrommertje was toen de Mobylette. Zij die op het internaat zaten, mochten alleen een fiets bezitten. Ik herin ner me dat directeur Brouwer op een voor lichtingsdag uitlegde waaróm de jongens alleen een fiets mochten bezitten: stei je voor, dagelijks zo'n driehonderd brommers die tegelijk opstarten en wegrijden voor de school begint! Als je ouders het internaat niet konden of wilden betalen, kon je een studiebeurs krij gen van een scheepvaartmaatschappij. Er waren toen twee maatschappijen die een beurs verstrekten, de K.J.C.P.L. (Koninklij ke Java China Paketvaart Lijnen, later opgegaan in het Nedlloyd-concern) en Shell Tankers (thans helemaal onder Nederlandse vlag verdwenen). Uniform en haardracht We liepen op school in een koopvaardij- uniform! Dat was trouwens op de meeste zeevaartscholen nog het geval. De mees ten van ons hadden nog geen meter geva ren, maar door dat uniform waren we toch al een beetje deel van de koopvaardij. Een bijkomend voordeel was dat je als zee vaartscholier duidelijk herkenbaar was. Degenen die op het internaat zaten en 'op weekend' gingen, kregen in dat uniform bij voorbeeld makkelijker een lift. Het was de tijd van lang haar, bakkebaar den en snorren en het kostte de directie en de internaatsleiding nogal wat moeite om onze koppen 'kort' te houden. Op maan dagochtend stond directeur Brouwer meestal te controleren. Hij sommeerde ons, wanneer hij dat nodig achtte, naar de kapper te gaan. Brouwer was een markan te verschijning en wanneer hij in de hal stond, was het muisstil! Opleidingsschip Als je Mulo-A had, was je wiskundeniveau te laag om de tweejarige BS-opleiding te doen. Je kwam dan in de driejarige oplei ding terecht en in het eerste jaar werd voornamelijk je wiskundeniveau opgekrikt. Na dat jaar kon je trouwens ook nog van studierichting veranderen. Het gevolg was dat 1 BS III een samenraapsel was van aankomende stuurlieden, scheepswerk- tuigkundigen en 'sparksen'. We begonnen met ongeveer dertig jongens, het eerste

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 16