de schroothoop te gooien. Wat vaak over
bleef, waren twee stenen hekpalen.
De tweede oorzaak was de herverkaveling
van Walcheren omstreeks 1950. Walche
ren ging voor een groot deel op de schop.
Er werd in totaal 300 kilometer aan nieuwe
landbouwwegen aangelegd en 280 kilome
ter aan nieuwe watergangen gegraven.
Tijdens de herverkaveling werden ze door
een dragline onder het maaiveld gewerkt.
Vele jaren later werd een van palen bij het
ploegen weer gevonden. Volgens de voor
malige bewoner van 't Hof Ravestein is de
paal nu in het bezit van een inwoner van
Souburg.
De mechanisatie, die omstreeks 1950
Hofhek met apart hekje voor de voetgangers bij
een boerderij aan de Westhovensezveg in Aagte-
kerke. (Foto Frans van den Driest)
Voor nieuwe sloten kwam dat op 1.200
kilometer uit. Sommige boerderijen kregen
daardoor een nieuwe toegang en het oude
hofhek werd niet verplaatst of vervangen.
Dat er toen niet altijd zorgvuldig met kleine
monumenten als hekpalen werd omge
gaan, bewijst het volgende verhaal, 't Hof
Ravestein aan de Middelburgseweg in
Grijpskerke had stoeppaien als hekposten.
Ze dateerden uit de zeventiende eeuw.
begon, heeft als derde oorzaak haar tol
geëist. Hek en hekpalen werden wegge
haald omdat tussen de hekpalen onvol
doende ruimte was om de steeds bredere
machines en wagens te laten passeren.
Soms werden de palen op grotere afstand
uit elkaar gezet. Het gevolg was dat het
hek niet meer paste. Geen gezicht!
De nog aanwezige oude hofhekken op
Walcheren zijn op drie a vier handen te tel
len en de meeste daarvan zijn in slechte
staat.
Bij sommige boerderijen komt naast het
grote hofhek nog een apart hekje voor de