De Spoorboot van Middelburg Een Middelburgse veerdienst in de jaren 1864-1872 de Meerman de laatste hoogaars, voor de pleziervaart. Op 14 juni 1986 werd de scheepswerf van Meerman gesloten. De twee nog aanwezi ge hellingen en de zwartgeteerde loodsen, de bouw- en de zaagloods, dateren waar schijnlijk uit de negentiende eeuw. In 1872 kreeg Adriaan Meerman 35 vierkante meter grond in erfpacht van de gemeente Arnemuiden voor de vergroting van zijn scheepstimmerwerkplaats. Misschien dat er toen een of meer loodsen zijn gebouwd. Veel van het interieur, zoals bouwmallen en het gereedschap, is in vrijwel onge schonden staat nog aanwezig. In het attractiepark Miniatuur Walcheren te Middelburg is een maquette te zien van de scheepswerf van Meerman, vervaardigd door de bekende Middelburgse modelbou wer Han Reijnhout. A.F. Franken Overgenomen uit: A.F. Franken, Scheeps werven in Zeelandeen onderzoek naar de geschiedenis en relicten van Zeeuwse scheepswerven (Goes 1996), pag. 16-19. Bewerkt en geactualiseerd voor De Wete. Meer over de scheepswerf en de schepen die er zijn gebouwd is te lezen in Jules van Beylen, De Hoogaars en de visserij van Arnemuiden (Leeuwarden 1993). Hierin is een overzicht opgenomen van door de scheepswerf Meerman gebouwde schepen in de periode 1863-1902. De opening van de tunnel onder de Wes- terschelde op 15 maart jongstleden was weer een nieuwe mijlpaal in de geschiede nis van het vervoer in Zeeland en ook, zij het in mindere mate, voor de rest van Nederland. Met de tunnel heeft Zeeuws- Vlaanderen een snelle verbinding gekre gen met overig Zeeland en uiteraard ook met de andere provincies. In onze waterrijke provincie was men vóór 1953 nog aangewezen op een groot aantal overzetveren. Toen door de aanleg van dammen en bruggen veel van die veren verdwenen, bleven alleen die over de Wes- terschelde, en gelukkig ook nog wat recre atieveertjes elders, over. De veren over de Westerschelde, behalve een fiets-voetveer op het traject Vlissingen-Breskens, beho ren dus ook alweer tot het verleden. In de media, met name de Provinciale Zeeuwse Courantis uitvoerig aandacht besteed aan zowel de opening van de tunnel als aan de opheffing van de veerdiensten. Ook ver scheidene van de na 1953 opgeheven veerdiensten kwamen daarbij rijkelijk aan bod. Zo werd op waardige wijze afscheid

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 20