me nog herinneren dat er, vóór de oorlog en ook nog in het begin ervan, veel sche pen aan de kaden lagen, zoals De Valk met zijn hoge zwarte schoorsteenpijp, die een beurtvaartdienst onderhield met Rot terdam en de schepen van de gebroeders Vermeulen die ook op Dordrecht en Rot terdam voeren. Het was druk op de kaden Bij acte, verleden voor den ondergeteekenden Notaris den 28 April 1864, is opgerigt eene naaralooze Vennoot schap, onder de benaming van: Spoorboot-Maat schappij van Middelburg, tot de oprigting waar van bewilliging is verleend bij Zr. lis. besluit van den 2den Jnnij 1864, no. 57zijnde de inhoud der bedoelde acte opgenomen in de Nederlandsche Staatscourant van den 10/llden12den en 13den Julii 1864, nommers 162, 163 en 164. W. L. WOUTERSÊN, Notaris. Bericht over de oprichting van de N.V. Spoor boot-Maatschappij van Middelburg in de Mid- delburgsche Courant van 16 juli 1864. door de af- en aanrijdende wagens (meest met paarden) en de fietsen en handwa gens waarmee de winkeliers hun waren afleverden op de schepen. Vanuit Middel burg werden bijna alle Zeeuwse havens van goederen voorzien. Dienstregeling De bemanning van de veerboot bestond uit een schipper of kapitein, een machinist en een stoker, een hofmeester, een con ducteur voor de verkoop van plaatsbewij zen en enkele dekknechten. De hofmees ter zal wel hebben gezorgd voor een hapje en een drankje en ook voor de verwar ming. Die was er toen al, een hele luxe voor die tijd, dankzij de afgewerkte stoom van de stoomketel. Maar of het altijd zo behaaglijk geweest zal zijn? Op de zeil schepen was helemaal geen verwarming, hoogstens een test met houtskool of turf om de voeten warm te houden. De boot maakte één retourreis per dag. 's Morgens vertrok hij om ongeveer half acht uit Middelburg en 's middags om ongeveer één uur uit Bergen op Zoom. Aanvankelijk werd onderweg alleen aange legd in Wolphaartsdijk en Katseveer. Later voer de boot ook langs Zierikzee en werd er nog aangelegd in Kortgene, Wemeldin- ge, Yerseke en Gorishoek. Tussen Katse veer en Goes werd een geregelde omni- busdienst (een koets met paarden) onder houden en een groot aantal dagen per jaar ook tussen Middelburg en Veere. Het havenkanaal van Middelburg, dat ten oosten van Kleverskerke in het Veersegat uitmondde, had, doordat er geen sluis in was, nog eb en vloed. Bij heel laag water kon het voorkomen dat het vaarwater onvoldoende diep was. Ook in Bergen op Zoom kon er in de beginperiode niet aan gelegd worden doordat er werkzaamheden aan de haven uitgevoerd werden. Daarom reed er tijdelijk een omnibus naar Tholen. Goede belangstelling De nieuwe veerdienst mocht zich al vanaf het begin in een goede belangstelling ver heugen. In de eerste twee maanden van haar bestaan werden er 1800 passagiers vervoerd. Gerekend over vijftig reizen kwam dat op 30 a 35 reizigers per keer. Niet dat die allen de hele reis zullen heb ben gemaakt, want het was ook mogelijk om onderweg van boord te gaan. Een enkele reis Middelburg-Bergen op Zoom kostte 1,50. Retours werden niet ver kocht, ook niet na herhaald aandringen van de aandeelhouders. Voor een reis heen en terug was men dus drie gulden kwijt. Gezien de hoge prijs voor een kaart je en in aanmerking genomen het feit dat er toen nog heel weinig gereisd werd, was

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 24