me nog herinneren dat er, vóór de oorlog
en ook nog in het begin ervan, veel sche
pen aan de kaden lagen, zoals De Valk
met zijn hoge zwarte schoorsteenpijp, die
een beurtvaartdienst onderhield met Rot
terdam en de schepen van de gebroeders
Vermeulen die ook op Dordrecht en Rot
terdam voeren. Het was druk op de kaden
Bij acte, verleden voor den ondergeteekenden Notaris
den 28 April 1864, is opgerigt eene naaralooze Vennoot
schap, onder de benaming van: Spoorboot-Maat
schappij van Middelburg, tot de oprigting waar
van bewilliging is verleend bij Zr. lis. besluit van den
2den Jnnij 1864, no. 57zijnde de inhoud der bedoelde
acte opgenomen in de Nederlandsche Staatscourant van
den 10/llden12den en 13den Julii 1864, nommers 162,
163 en 164.
W. L. WOUTERSÊN, Notaris.
Bericht over de oprichting van de N.V. Spoor
boot-Maatschappij van Middelburg in de Mid-
delburgsche Courant van 16 juli 1864.
door de af- en aanrijdende wagens (meest
met paarden) en de fietsen en handwa
gens waarmee de winkeliers hun waren
afleverden op de schepen. Vanuit Middel
burg werden bijna alle Zeeuwse havens
van goederen voorzien.
Dienstregeling
De bemanning van de veerboot bestond
uit een schipper of kapitein, een machinist
en een stoker, een hofmeester, een con
ducteur voor de verkoop van plaatsbewij
zen en enkele dekknechten. De hofmees
ter zal wel hebben gezorgd voor een hapje
en een drankje en ook voor de verwar
ming. Die was er toen al, een hele luxe
voor die tijd, dankzij de afgewerkte stoom
van de stoomketel. Maar of het altijd zo
behaaglijk geweest zal zijn? Op de zeil
schepen was helemaal geen verwarming,
hoogstens een test met houtskool of turf
om de voeten warm te houden.
De boot maakte één retourreis per dag.
's Morgens vertrok hij om ongeveer half
acht uit Middelburg en 's middags om
ongeveer één uur uit Bergen op Zoom.
Aanvankelijk werd onderweg alleen aange
legd in Wolphaartsdijk en Katseveer. Later
voer de boot ook langs Zierikzee en werd
er nog aangelegd in Kortgene, Wemeldin-
ge, Yerseke en Gorishoek. Tussen Katse
veer en Goes werd een geregelde omni-
busdienst (een koets met paarden) onder
houden en een groot aantal dagen per jaar
ook tussen Middelburg en Veere.
Het havenkanaal van Middelburg, dat ten
oosten van Kleverskerke in het Veersegat
uitmondde, had, doordat er geen sluis in
was, nog eb en vloed. Bij heel laag water
kon het voorkomen dat het vaarwater
onvoldoende diep was. Ook in Bergen op
Zoom kon er in de beginperiode niet aan
gelegd worden doordat er werkzaamheden
aan de haven uitgevoerd werden. Daarom
reed er tijdelijk een omnibus naar Tholen.
Goede belangstelling
De nieuwe veerdienst mocht zich al vanaf
het begin in een goede belangstelling ver
heugen. In de eerste twee maanden van
haar bestaan werden er 1800 passagiers
vervoerd. Gerekend over vijftig reizen
kwam dat op 30 a 35 reizigers per keer.
Niet dat die allen de hele reis zullen heb
ben gemaakt, want het was ook mogelijk
om onderweg van boord te gaan. Een
enkele reis Middelburg-Bergen op Zoom
kostte 1,50. Retours werden niet ver
kocht, ook niet na herhaald aandringen
van de aandeelhouders. Voor een reis
heen en terug was men dus drie gulden
kwijt. Gezien de hoge prijs voor een kaart
je en in aanmerking genomen het feit dat
er toen nog heel weinig gereisd werd, was