Schilder van de Bourgondiërs De Vlaamse schilder Jan Gossaert op Walcheren Tegen het eind van de vijftiende eeuw breekt er in de Nederlanden een nieuw tijdperk aan met grote veranderingen, zowel maatschappelijk als geestelijk. De Middeleeuwen lopen ten einde en de eer ste tekenen van de Hervorming en het Humanisme hebben zich al aangekondigd. In de schilderkunst laat de invloed van de Italiaanse Renaissance zich steeds meer gelden. De rijke handelsstad Brugge, ook wel het Venetië van het Noorden genoemd en kunstcentrum bij uitstek, wordt overvleu geld door het opkomende Antwerpen. Daar vestigen zich de schilders en daar komt de kunst tot bloei. De kunstenaars in Antwer pen ontvangen hun opdrachten van ker ken, vorsten, adel en rijke kooplieden. Van de kunstminnende vorsten die grote opdrachten aan de schilders verstrekken zijn de hertogen van Bourgondië de belangrijksten. Vaak nemen deze Bourgon dische vorsten schilders in dienst, die ze laten meegaan met diplomatieke missies zodat ze elders hun ogen de kost kunnen geven. De schilderkunst is in die tijd vooral dienst baar aan het katholieke geloof en dat bete kent een overvloed aan bijbelse taferelen. Dat er ook wereldse opdrachten zijn, blijkt uit de portretten van koningen, prinsen en prinsessen. Man van de wereld Een van de schilders die in 1503 te Ant werpen in het Sint Lucasgilde stonden ingeschreven, was Jan Gossaert, ook wel Mabuse genoemd. Hij was omstreeks 1478 in het Henegouwse Maubeuge gebo ren. Deze buitengewoon begaafde kunste naar was een van de beroemdste portret schilders van zijn tijd. Zijn werk was van grote invloed op de Nederlandse schilder kunst in de zestiende eeuw. Jan Gossaert was een man van de wereld. Het degelijke en starre gildenwezen kon Tekening uit de Recueil d'Arras, voorstellende Adolf van Bourgondië, heer van Veere, in wiens dienst Jan Gossaert als hofschilder werk zaam is geweest. Deze tekening gaat naar alle waarschijnlijkheid terug op een verloren gegaan portret van Jan Gossaert. hem niet bekoren. Hij hield van vrijheid en van pracht en praal. Als men in die tijd, ook als begaafd schilder, uit de anonimiteit wilde treden, had men een begunstiger

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2004 | | pagina 17