van naam nodig. Het heeft Gossaert hier aan niet ontbroken. Hij werd schilder-hove ling in het gevolg van de bastaarden van de machtige Bourgondische hertog Filips de Goede. Deze bastaarden waren bepaald geen ondergeschoven kinderen en bekleedden, met name op Walcheren, hoge posities. Van deze loyale Bourgondi sche adel kreeg Gossaert volop ruimte om zich te ontplooien. Zijn 'onregelmatige' levenswandel nam men kennelijk op de koop toe. Bourgondiërs Gossaerts eerste begunstiger was Filips van Bourgondië, de jongste bastaardzoon van Filips de Goede. Deze invloedrijke Filips was een fervent kunstverzamelaar. Hij was voor Gossaert erg belangrijk, want door Filips' bemiddeling kreeg hij namelijk ook toegang tot andere hoven. Toen Filips in 1508 als gezant naar Italië ging, nam hij Gossaert mee. In Rome maakte de schilder, hoewel de reis maar van korte duur was, kennis met de baker mat van de klassieke oudheid. In 1509 was Gossaert weer terug en hij bleef in dienst van de Bourgondiër. Deze werd op Walcheren tot admiraal benoemd en verbleef vaak op Suytborg (het kasteel van West-Souburg), waar hij geleerden en kunstenaars om zich heen verzamelde en een leven leidde als een vorst. Toen Filips in 1516 bisschop van Utrecht werd, bleef Gossaert deel uitmaken van zijn hofhouding en ging dus met hem mee. Na Filips'dood, in 1524, keerde zijn gun steling terug naar Walcheren, waar Adolf van Bourgondië (heer van Veere) zijn oom als admiraal was opgevolgd. In zijn dienst werd Gossaert hofschilder van het kasteel Zandenburg bij Veere. Middelburg Middelburg was in de late Middeleeuwen een bloeiende handelsstad. Kooplieden uit Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal die er verblijf hielden, gaven de stad een exotisch tintje. Ook had zij, als abdijstad, grote ker kelijke en wereldlijke macht. De Middel burgse abdij was in die tijd een van de voornaamste en rijkste abdijen in de Nederlanden. Van de Middelburgse abten is weinig bekend, maar ze droegen de beeldende kunst vast wel een warm hart toe. Dat gold zeker voor Maximiliaan van Bourgondië, abt van 1518 tot 1536 en een bastaardkleinzoon van Filips de Goede. In zijn opdracht vervaardigde Gossaert een prachtig altaarstuk (veelluik), dat de abdij kerk sierde. Dit monumentale schilderij, dat de kruisafname voorstelde, gold als een van de mooiste altaarstukken in de Bour gondische Nederlanden. De vermaarde Albrecht Dürer, die in 1520 Middelburg bezocht, was er vol lof over. Het altaarstuk, dat tijdens de beeldenstorm in 1566 door toeval nog gespaard bleef, is helaas in 1568 door een grote brand in de Abdij verloren gegaan. Met de komst van Jan Gossaert kreeg Middelburg een schilder van betekenis bin nen haar vesten en daardoor bloeide ook hier de schilderkunst op. Men sprak van Middelburg als van een centrum voor beel dende kunst, hoewel veel kleiner van omvang dan Antwerpen. Contacten van Gossaert met andere bekende schilders wijzen ook in die richting. Zo bezocht de schilder-graveur Lucas van Leyden Middel burg en hij onthaalde zijn kunstbroeders daar op een kostbaar diner. Zandenburg Toen Gossaert in 1524 in dienst trad van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2004 | | pagina 18