Adolf van Bourgondië, heer van Veere, was Zandenburg een luisterrijk kasteel met een gevolg waaraan een hofschilder zeker niet mocht ontbreken. Heer Adolf leefde hier op grote voet en zijn status vereiste spectaculaire hoffeesten, jachtpartijen, toernooien en een weelderige omgeving om vorsten met hun gevolg te ontvangen. Grootheden als keizer Karei V en land voogdes Maria van Hongarije waren er te gast. Gossaert maakte in deze periode vooral portretwerk. Zo portretteerde hij de drie Deense koningskinderen van Christiaan II, die acht dagen op Zandenburg verbleef nadat hij door de Deense adel was afgezet en met zijn gezin de vlucht naar Veere had genomen. De kinderen doen in hun donke re vorstelijke kleuren melancholiek aan en maken een verre van gelukkige indruk. Dit portret behoorde destijds tot de schilderij enverzameling van de Engelse koning Hendrik VIII. Waarschijnlijk zijn veel van Gossaerts portretten verloren gegaan. Madonna met Kind Een ander belangrijk stuk dat Jan Gossaert in deze periode schilderde, is een prachti ge Madonna met Kind. Hiervoor zou Adolfs I Het kasteel Zandenburg ten tijde van Maximi- liaan van Bourgondië, 1559. Achttiende-eeuw- se kopie van een tekening van Hildernisse uit 1701. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Blustrata II, nr. 1124) vrouw, Anna van Bergen, met een van hun kinderen model hebben gestaan. Van dit schilderij is een aantal uitstekende kopieën bewaard gebleven, maar men gaat ervan uit dat het origineel zich in het Metropoli tan Museum te New York bevindt. Gossaerts werk voor Adolf van Bourgondië A.-i a'TMM/. iv ma x/tK\/if 7//.v i vv//a/»' a'.n z*v /m'\" t ayr /a' i/ i.v/1///,/ t i v m /roa't;o vi \\o /.7,7y

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2004 | | pagina 19