Adolf van Bourgondië, heer van Veere,
was Zandenburg een luisterrijk kasteel met
een gevolg waaraan een hofschilder zeker
niet mocht ontbreken. Heer Adolf leefde
hier op grote voet en zijn status vereiste
spectaculaire hoffeesten, jachtpartijen,
toernooien en een weelderige omgeving
om vorsten met hun gevolg te ontvangen.
Grootheden als keizer Karei V en land
voogdes Maria van Hongarije waren er te
gast.
Gossaert maakte in deze periode vooral
portretwerk. Zo portretteerde hij de drie
Deense koningskinderen van Christiaan II,
die acht dagen op Zandenburg verbleef
nadat hij door de Deense adel was afgezet
en met zijn gezin de vlucht naar Veere had
genomen. De kinderen doen in hun donke
re vorstelijke kleuren melancholiek aan en
maken een verre van gelukkige indruk. Dit
portret behoorde destijds tot de schilderij
enverzameling van de Engelse koning
Hendrik VIII. Waarschijnlijk zijn veel van
Gossaerts portretten verloren gegaan.
Madonna met Kind
Een ander belangrijk stuk dat Jan Gossaert
in deze periode schilderde, is een prachti
ge Madonna met Kind. Hiervoor zou Adolfs
I
Het kasteel Zandenburg ten tijde van Maximi-
liaan van Bourgondië, 1559. Achttiende-eeuw-
se kopie van een tekening van Hildernisse uit
1701. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap,
Zelandia Blustrata II, nr. 1124)
vrouw, Anna van Bergen, met een van hun
kinderen model hebben gestaan. Van dit
schilderij is een aantal uitstekende kopieën
bewaard gebleven, maar men gaat ervan
uit dat het origineel zich in het Metropoli
tan Museum te New York bevindt.
Gossaerts werk voor Adolf van Bourgondië
A.-i a'TMM/. iv ma x/tK\/if 7//.v i vv//a/»' a'.n z*v /m'\"
t ayr /a' i/ i.v/1///,/ t i v m /roa't;o vi \\o /.7,7y