In 1817 werd het kanaal van Middelburg naar Veere geopend. Een gedenknaald die herinnert aan de openingshandeling door koning Willem I, staat nog steeds op de Rouaansekaai. Het kanaal werd later die eeuw doorgetrokken naar Vlissingen en in 1873, tegelijk met de ingebruikname van een nieuwe spoorlijn, geopend. Middelburg t en Walcheren raakten uit hun isolement en de scheepvaartactiviteiten zouden, naar men hoopte, weer kunnen toenemen. Middelburgsch Welvaren Vanwege het naar Vlissingen doorgetrok ken kanaal kreeg de voormalige VOC-werf, nu in gebruik bij de MCC, met een lagere waterstand te maken. Daardoor moesten de werfactiviteiten gestaakt worden. In 1874 werden enige terreinen van de werf door de Rotterdamse reders Van Zeijlen en Decker van de MCC in erfpacht overge nomen. De door hen opgerichte werf kreeg de hoopvolle naam Middelburgsch Welva ren. Kennelijk zagen Van Zeijlen en Decker dus nog wel brood in een werf. Ze hadden hoge verwachtingen van de aanleg van het doorgetrokken kanaal. Middelburg was ineens beter bereikbaar geworden en dat zou zeker een hernieuwde expansie van scheepsbouw en scheepsreparatie tot r „Z. iai MIDDKLBlTtQ. Een marineschip midden in de stad, ca. 1900. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelan- dia Illustrate P-02455) gevolg hebben, zo meenden zij. Tevens waren ze van plan eigen schepen vanuit Middelburg uit te reden. Ze waren ook van mening dat er een droogdok moest komen, hun schepen moesten compleet droogge- zet kunnen worden om ze te kunnen 'knip pen en scheren'. Van Zeijlen en Decker moeten ongetwijfeld ondernemers met visie, durf en lef geweest zijn om in het ingeslapen Middelburg een moderne werf

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2004 | | pagina 29