ËBt#w
tü ::l§
en twee zeilschepen, maar de verdiensten
verdwenen in noodzakelijk onderhoud aan
dok en machines. In 1917 onderging de
dokmuur een grote hersteloperatie. Het
laatste schip werd gedokt in 1927 en offi
cieel werd de exploitatie in 1930 beëin
digd. De bateau-porte werd in 1939 ver
vangen door een vaste brug, de Beatrix-
brug. Het werk hieraan werd uitgevoerd
door De Schelde en was mede bedoeld
als een soort afkoop door de gemeente
Middelburg. In 1998 werd de brug vervan
gen door een groter en moderner exem
plaar. Hoogbejaarde Middelburgers heb
ben het echter nog altijd over de battepor
en niet over de Beatrixbrug.
De restauratie
Anno 2003 was de dokmuur op vele plaat
sen gescheurd, verzakt en her en der door
vegetatie overwoekerd. Een opknapbeurt
was dus wel op zijn plaats.
In het voorjaar 2003 werd de restauratie
van de dokmuren aanbesteed aan aanne
mer Verstraaten te Hansweert. Hij voer een
paar zolderschuiten naar binnen om vanaf
deze boten te kunnen werken.
Eind januari 2003 werd bij de Beatrixbrug
een damwand geslagen om het waterpeil
te kunnen beheersen. Aanvankelijk werd
het waterpeil maar een meter of twee ver
laagd, maar gedurende enige weken heeft
het dok toch vrijwel drooggestaan en stond
er maar een 'voetje' water op de voormali
ge dokvloer. Na inspecties bleek dat de
muren er slechter aan toe waren dan aan
vankelijk was gedacht, zodat ook de res
tauratie langer duurde. Na drooglegging
werden de houten vloer en dokblokken
goed zichtbaar. En een troep dat daar lag!
Alleen de 'grotere' stukken, waaronder veel
fietsen en winkelwagentjes, werden eruit
gehaald. Het is de bedoeling dat het (ver
vuilde) slib, door middel van een drijvende
zuiger, ook nog verwijderd wordt.
Helemaal aan het eind van het dok bevindt
zich een ingemetselde gedenksteen die
herinnert aan de eerstesteenlegging in
1875. De steen is groot genoeg, maar der
mate ver uit het gezichtsveld gelegen dat
- sü
M -
"jÏS&iSiK
De gedenksteen van de eerstesteenlegging in
1875. (Foto A.R. Koppejan)
het opschrift nauwelijks leesbaar is. De
tand des tijds heeft er ook haar invloed op
gehad. Door op een werkponton te klim
men kon ik de tekst op de steen lezen.
Volgens een uitvoerder zal de steen ook
nog een restauratiebeurt krijgen.
Een ooggetuige
De Middelburgse kunstenaar Han Reijn-
hout (1934) weet zich het volgende te her
inneren. "Die tussendeur werd in de oorlog
opnieuw aangebracht als 'waterhouder'.
Toen was de werking van eb en vloed nog
aanwezig en de tussendeur hield het water
vast dat was bedoeld als bluswater voor de
stad. Ook herinner ik me dat er op een