ËBt#w tü ::l§ en twee zeilschepen, maar de verdiensten verdwenen in noodzakelijk onderhoud aan dok en machines. In 1917 onderging de dokmuur een grote hersteloperatie. Het laatste schip werd gedokt in 1927 en offi cieel werd de exploitatie in 1930 beëin digd. De bateau-porte werd in 1939 ver vangen door een vaste brug, de Beatrix- brug. Het werk hieraan werd uitgevoerd door De Schelde en was mede bedoeld als een soort afkoop door de gemeente Middelburg. In 1998 werd de brug vervan gen door een groter en moderner exem plaar. Hoogbejaarde Middelburgers heb ben het echter nog altijd over de battepor en niet over de Beatrixbrug. De restauratie Anno 2003 was de dokmuur op vele plaat sen gescheurd, verzakt en her en der door vegetatie overwoekerd. Een opknapbeurt was dus wel op zijn plaats. In het voorjaar 2003 werd de restauratie van de dokmuren aanbesteed aan aanne mer Verstraaten te Hansweert. Hij voer een paar zolderschuiten naar binnen om vanaf deze boten te kunnen werken. Eind januari 2003 werd bij de Beatrixbrug een damwand geslagen om het waterpeil te kunnen beheersen. Aanvankelijk werd het waterpeil maar een meter of twee ver laagd, maar gedurende enige weken heeft het dok toch vrijwel drooggestaan en stond er maar een 'voetje' water op de voormali ge dokvloer. Na inspecties bleek dat de muren er slechter aan toe waren dan aan vankelijk was gedacht, zodat ook de res tauratie langer duurde. Na drooglegging werden de houten vloer en dokblokken goed zichtbaar. En een troep dat daar lag! Alleen de 'grotere' stukken, waaronder veel fietsen en winkelwagentjes, werden eruit gehaald. Het is de bedoeling dat het (ver vuilde) slib, door middel van een drijvende zuiger, ook nog verwijderd wordt. Helemaal aan het eind van het dok bevindt zich een ingemetselde gedenksteen die herinnert aan de eerstesteenlegging in 1875. De steen is groot genoeg, maar der mate ver uit het gezichtsveld gelegen dat - sü M - "jÏS&iSiK De gedenksteen van de eerstesteenlegging in 1875. (Foto A.R. Koppejan) het opschrift nauwelijks leesbaar is. De tand des tijds heeft er ook haar invloed op gehad. Door op een werkponton te klim men kon ik de tekst op de steen lezen. Volgens een uitvoerder zal de steen ook nog een restauratiebeurt krijgen. Een ooggetuige De Middelburgse kunstenaar Han Reijn- hout (1934) weet zich het volgende te her inneren. "Die tussendeur werd in de oorlog opnieuw aangebracht als 'waterhouder'. Toen was de werking van eb en vloed nog aanwezig en de tussendeur hield het water vast dat was bedoeld als bluswater voor de stad. Ook herinner ik me dat er op een

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2004 | | pagina 33