In 1817 werd het kanaal van Middelburg
naar Veere geopend. Een gedenknaald die
herinnert aan de openingshandeling door
koning Willem I, staat nog steeds op de
Rouaansekaai. Het kanaal werd later die
eeuw doorgetrokken naar Vlissingen en in
1873, tegelijk met de ingebruikname van
een nieuwe spoorlijn, geopend. Middelburg
t
en Walcheren raakten uit hun isolement en
de scheepvaartactiviteiten zouden, naar
men hoopte, weer kunnen toenemen.
Middelburgsch Welvaren
Vanwege het naar Vlissingen doorgetrok
ken kanaal kreeg de voormalige VOC-werf,
nu in gebruik bij de MCC, met een lagere
waterstand te maken. Daardoor moesten
de werfactiviteiten gestaakt worden. In
1874 werden enige terreinen van de werf
door de Rotterdamse reders Van Zeijlen
en Decker van de MCC in erfpacht overge
nomen. De door hen opgerichte werf kreeg
de hoopvolle naam Middelburgsch Welva
ren. Kennelijk zagen Van Zeijlen en Decker
dus nog wel brood in een werf. Ze hadden
hoge verwachtingen van de aanleg van het
doorgetrokken kanaal. Middelburg was
ineens beter bereikbaar geworden en dat
zou zeker een hernieuwde expansie van
scheepsbouw en scheepsreparatie tot
r „Z. iai MIDDKLBlTtQ.
Een marineschip midden in de stad, ca. 1900.
(Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelan-
dia Illustrate P-02455)
gevolg hebben, zo meenden zij. Tevens
waren ze van plan eigen schepen vanuit
Middelburg uit te reden. Ze waren ook van
mening dat er een droogdok moest komen,
hun schepen moesten compleet droogge-
zet kunnen worden om ze te kunnen 'knip
pen en scheren'. Van Zeijlen en Decker
moeten ongetwijfeld ondernemers met
visie, durf en lef geweest zijn om in het
ingeslapen Middelburg een moderne werf