Als gevolg van een zware noordwesterstorm
liepen op 30 september 1911 de beide schepen
van de Zeeuwsche Spoorbootmaatschappij vast
bij de Zandkreek. Hier ligt de Zeeuwsche
Spoorboot No. 1 muurvast op het schor van de
Westerlandpolder, ten westen van Wolphaarts-
dijk. (Zeeuws Archief, Verzameling De Bruy-
ne, cat.nr. 131-80)
maar was bij het wegvaren op drift geraakt
en tegen de glooiing verdaagd.
Een van de kapiteins rapporteerde als
volgt. "Zaterdag 30 September. Vertrokken
van Zzee 3 uur. Met harde wind en hemel-
hooge zee van het N.W. over de Schelde
gevaren. Kortgen tweemaal getracht aan te
leggen door dat de menschen geen lijn
aan de wal konden gooijen van wegen de
storm maar met behulp van de veerschip
per zijn wij toch goed aangekomen en
gelost en geladen en heeft toen getracht 5
uur Veere te bereiken maar door de wind
die toen tot orkaan was over gegaan en
dik van regen waren wij aan de Spiering
polder genoodzaakt terug te keeren om 6
uur en besloten onder Geersdijk ten anker
te komen want wij konden het niet meer
opdraijen en verlagerde zoo dat wij om
6.30 het anker lieten vallen en door de
storm nog al een eind weg gedreven zijn
tot bijna de gehele (anker)ketting er voor
lag toen lagen wij vast tot 8.15 en toen
met een zware bui en dik van regen zoo
dat wij niets konden zien weer gaan drei-
ven tot het schip 8.15 de grond raakte op
het schor van de Westerlandpolder en het
tweede anker klaar gemaakt om te trach
ten het schip, van den dijk te houden het
schip zit niet gevaarlijk hij zit op platte
zachte schorgrond maar zit nog al hoog
door dat er nog veel water was toen wij
aan de grond raakte."
Wonder boven wonder waren er geen
slachtoffers te betreuren. Alleen kapitein
Van Doorn heeft zeer tegen zijn zin enkele
weken rust moeten houden met een
gewond been. Gaarne had hij bij de ber
ging van de schepen aanwezig willen zijn.
De veerboten waren goed verzekerd zodat
na het opnemen van de schade meteen
met de berging kon worden begonnen.
Aan de firma Van der Tak te Rotterdam
werd het karwei gegund. Deze schakelde
op haar beurt de Coöperatieve Reddings-
en Bergingsmaatschappij te Veere in om
het werk uit te voeren. Hoewel concurren-