weinig mochten en zich desondanks ten
opzichte van hen hautain opstelden. Een
paar keer kwam het zelfs tot een vechtpar
tij tussen de autochtonen en de kweek-
mossen. Ze mochten elkaar niet, dat was
wel duidelijk.
Wat de meisjes betreft, lag het anders.
Hoewel omgang met de andere sekse
De klas van de lichting 1887-1891. De foto is
genomen in maart 1891, vlak voor het examen
voor onderwijzer. (Zeeuws Archief, Archief
Rijks PABO, inv.nr. 265)
streng verboden was, was er zeker con
tact. Dat moet er ook toe hebben bijgedra
gen dat de jonge Middelburgers de mos
sen - ook wel voor kweekpeeën uitge
scholden - niet konden uitstaan.
Onderwijsprogramma
Directeur Wendel - door zijn leerlingen "de
ouwe" genoemd - doceerde opvoeding en
onderwijs. Voor de andere vakken waren
het eerste jaar twee vaste en vier tijdelijke
leraren aangesteld, achtereenvolgens Ph.
Rank (rekenen), W.M. Morren (taal en
geschiedenis), H.J. Kirrwald (zang en toon
kunst), M. Vlamings (tekenen), G. Keijzer
(gymnastiek) en dr. H.A. de Jongh (natuur
lijke historie, anatomie, fysiologie en
gezondheidsleer).
De volgende jaren werd het vakkenpakket
aanmerkelijk uitgebreid. Op het voor de
vier leerjaren bestemde lesrooster voor het
schooljaar 1879/'80'° komen niet alleen de
gewone lagereschoolvakken voor maar
ook enkele voor de meeste leerlingen
geheel nieuwe takken van wetenschap,
zoals opvoeding en onderwijs, zielkunde,
taal- en letterkunde, Frans, Duits, meet
kunde, stelkunde (algebra), anatomie en
fysiologie, scheikunde en land- en tuin
bouw. Voor dit alles waren dertien docen
ten verantwoordelijk. In de loop van de tijd
kwamen er nog een paar vakken bij, zoals
handenarbeid in 1898 en Engels in 1904.