weinig mochten en zich desondanks ten opzichte van hen hautain opstelden. Een paar keer kwam het zelfs tot een vechtpar tij tussen de autochtonen en de kweek- mossen. Ze mochten elkaar niet, dat was wel duidelijk. Wat de meisjes betreft, lag het anders. Hoewel omgang met de andere sekse De klas van de lichting 1887-1891. De foto is genomen in maart 1891, vlak voor het examen voor onderwijzer. (Zeeuws Archief, Archief Rijks PABO, inv.nr. 265) streng verboden was, was er zeker con tact. Dat moet er ook toe hebben bijgedra gen dat de jonge Middelburgers de mos sen - ook wel voor kweekpeeën uitge scholden - niet konden uitstaan. Onderwijsprogramma Directeur Wendel - door zijn leerlingen "de ouwe" genoemd - doceerde opvoeding en onderwijs. Voor de andere vakken waren het eerste jaar twee vaste en vier tijdelijke leraren aangesteld, achtereenvolgens Ph. Rank (rekenen), W.M. Morren (taal en geschiedenis), H.J. Kirrwald (zang en toon kunst), M. Vlamings (tekenen), G. Keijzer (gymnastiek) en dr. H.A. de Jongh (natuur lijke historie, anatomie, fysiologie en gezondheidsleer). De volgende jaren werd het vakkenpakket aanmerkelijk uitgebreid. Op het voor de vier leerjaren bestemde lesrooster voor het schooljaar 1879/'80'° komen niet alleen de gewone lagereschoolvakken voor maar ook enkele voor de meeste leerlingen geheel nieuwe takken van wetenschap, zoals opvoeding en onderwijs, zielkunde, taal- en letterkunde, Frans, Duits, meet kunde, stelkunde (algebra), anatomie en fysiologie, scheikunde en land- en tuin bouw. Voor dit alles waren dertien docen ten verantwoordelijk. In de loop van de tijd kwamen er nog een paar vakken bij, zoals handenarbeid in 1898 en Engels in 1904.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2005 | | pagina 14