S
Activiteiten
f
WA(Ci
lijk nóg groter moeten worden, hetgeen
goed is waar te nemen achter de kerk. De
achtermuur geeft duidelijk aan dat deze
niet als zodanig bedoeld was.
Veel monumenten hebben een andere
bestemming gekregen. Het Arsenaal is in
gebruik als bibliotheek. In de Jacobskerk,
het gebedshuis van het verdwenen oude
mannenhuis, zetelt een huisartsenpraktijk.
De Provoost is een cultureel ontmoetings
centrum geworden en Brielse ouderen ont
moeten elkaar in de Infirmerie, het voor
malig militair hospitaal. Een ingenieurs
bureau heeft onderdak gevonden in het
Merula Weeshuis.
De Hoofdwacht en het stadhuis liggen aan
de met klinkers bestrate Markt. Het stad
huis heeft een timpaan met wapen en
spreuk "Libertas Primitiae" (Eersteling der
Vrijheid). In het gebouw bevinden zich de
VVV en de Stadsgalerie en het vormt de
toegang tot het Historisch Museum Den
Briel. Het museum zelf is gevestigd in de
achterliggende stadsgevangenis, de Waag
en een deel van het stadhuis, dus midden
in de vestingstad.
Brielle is echter niet alleen historie. De
stad heeft levendige winkelstraten, men
organiseert veel activiteiten, zoals de vie
ring van 1 april, het muziekfestival Brielle
Blues en de Havendagen.
Het laatste evenement van onze reis vond
plaats in het gebouw van de Haringvliet
Expo te Stellendam: een smakelijk diner in
een restaurant met een duidelijk maritiem
karakter. Tijdens het diner bedankte voor
zitter Karei Meertens de leden van de acti
viteitencommissie hartelijk voor de organi
satie van deze plezierige dag en de gede
gen toelichting onderweg. Els van Fraas-
sen, Leo de Coninck en Hans Jebbink ont
vingen - hoe kan het ook anders - een
bolletje Goudse kaas.
LJS
De huisnamen van Middelburg,
een onderzoek naar hun betekenis
Op woensdagavond 2 februari zal de heer
Ed de Graaf een lezing houden over de
huisnamen van Middelburg. De spreker is
bouwkundig ontwerper van beroep en vier
jaar geleden op persoonlijke titel gestart
met een onderzoek naar de betekenis van
de huisnamen in de Middelburgse binnen
stad. Het resultaat van zijn onderzoek zal
medio 2005 worden gepubliceerd. Deze
uitgave geeft antwoorden op vragen als:
waarom noemt iemand zijn pand De reus
Goliath, De Persiaan of Sint Jan in De
Hopzak? Wat wordt bedoeld met namen
als Vyfthien Schelling te Ponde, De Drie
Canifasbaalen of De Kraake? Welke huis
namen zijn authentiek, welke van recente
datum en wat was de motivatie van bewo
ners om ze te introduceren?