school vertelde hij dat hij af en toe nog wel eens een van zijn vroegere kornuiten tegenkwam: "Al loopt ons gesprek over heel andere zaken, toch voelen we dat we op bijzondere wijze tegenover elkaar staan. Bewust of onbewust leeft in ons voort de gedachte aan dezelfde vreugden die we gesmaakt hebben, aan dezelfde bezwaren die we hebben moeten overwin nen. Deze herinneringen vormen een gemeenschappelijk bezit, dat niemand van ons kan vervreemden."18 Ter gelegenheid van het honderdjarig jubi leum in 1977 had ik een ontmoeting met Frans Rosendaal, die uitgebreid vertelde over zijn kweekschooljaren (van 1905 tot 1909) en zijn daaropvolgende onderwijs- carrière. "Ik ben een gelukkig mens", zei hij, "als ik het over kon doen zou ik weer onderwijzer worden." Tine Visser Noten 14. Zeeuws Archief, Archief Rijks PABO, inv.nr. 381. 15. Idem, inv.nr. 453. 16. Idem, inv.nr. 26. 17. Idem, inv.nr. 386. 18. Idem, inv.nr. 381. Voetbalelftal De Mosschen, schoolseizoen 1922/'23. (Zeeuws Archief, Archief Rijks PABO, inv.nr. 335) Geraadpleegde literatuur - N.L. Dodde, 'Het Nederlandse onderzvijs ver andert'Muiderberg 1983. - R. Turksma, 'De geschiedenis van de oplei ding tot onderwijzer in Nederland aan de openbare, protestants-christelijke en bijzonder- neutrale instellingen'Groningen 1961. - Titie Visser, 'Vernieuwing van het lager onderzvijs in Zeeland in de eerste helft van de negentiende eeuw', Vlissingen 1995. Het eerste deel is gepubliceerd in De Wete van januari 2005, pag. 3-14.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2005 | | pagina 25