ontboden. De koning verzocht hem ervoor
zorg te dragen dat "de Nederlandsche nij
verheid spoedig eene fabriek van scheeps
bouw te Vlissingen zou vestigen op de
voormalige Rijkswerf".
Uiteindelijk werd op 1 oktober 1875 "eene
maatschappij de Schelde scheepsbouw en
werktuigen fabriek" opgericht. Men kan
van de jaren dertig van de vorige eeuw,
toen de bouw van het politievaartuig Jan
van Brakel van de Koninklijke Marine werd
aanbesteed.
Het bedrijf startte met achttien man die uit
Kinderdijk en Ridderkerk naar Vlissingen
waren overgekomen. In 1876 werd de
werktuigenfabriek geopend, maar al in
stellen dat drie markante mannen, koning
Willem III, Arie Smit en Bruno Joannes
Tideman, ervoor hebben gezorgd dat De
Schelde werd gesticht. De werf kreeg het
predikaat Koninklijk omdat koning Willem
III wilde deelnemen in het aandelenkapi
taal van de maatschappij. Daarnaast zou
de KMS een voorkeurspositie innemen als
schepen voor Zijne Majesteits vloot in
Nederland of in de koloniën gebouwd
moesten worden. Van deze positie werd
eenmaal gebruik gemaakt, in de crisistijd
Scheepswerf De Schelde, ca. 1915. Zeeuws
Archief, Zeemus Genootschap, Zelandia Illu-
strata P-04803)
1881 werd deze door brand verwoest,
evenals de modelmakerij en de kantoren
van het technisch personeel. Doordat de
gebouwen verzekerd waren, kon onmiddel
lijk worden begonnen met de bouw van
een nieuwe machinefabriek, die in tegen
stelling tot de oude fabriek werd gebouwd
"van ijzer en steen met glas", ingericht