een lichtprocessie door de verkenners op een geïmproviseerd draagstel rondgedra gen, waarbij de aalmoezenier een toe spraak hield. Na afloop gooide iedereen zijn fakkel in het kampvuur. Over het Mariahoekje waren wel eens pro blemen. Bij een evaluatie in 1957 kwam naar voren dat het hoekje in het vervolg meer devotie en rust moest uitstralen om beter gelegenheid te geven om rustig te bidden. Intentie, geloofsijver en Koude Oorlog Elke bedevaart werd gehouden met een bepaalde intentie, een zaak waarvoor men Gods hulp vroeg. In 1945 luidde die: "Om Maria's voorspraak te verkrijgen voor eeu wige rust voor de gestorvenen, troost voor de getroffenen en spoedige dichting van de dijken en het weer vruchtbaar maken van het land." In 1946: "Dat de Nederland se jeugd trouw moge zijn aan God, Kerk en Vaderland." De intentie van 1953 was, naar aanleiding van de Ramp, gelijk aan die van 1945. Vanaf 1954 werd de invloed van de Koude Oorlog merkbaar. In dat jaar werd Maria gevraagd de jeugd in de vervolgde (com munistische) landen te helpen hun geloof trouw te blijven. In 1957: "Voor het verkrij gen van ware vrede en vrijheid voor de jeugd in communistische landen." De machthebbers in Moskou zullen er zeker niet wakker van hebben gelegen! 1950 was een bijzonder jaar, een Heilig Jaar. De bedevaart was zwaarder dan nor maal en er viel ook missiedrang te be speuren. In Christus Lux, een blad voor aalmoezeniers, stond toen "...Walcheren verloren land! En het zal verloren blijven, zolang Maria er niet meer en vuriger wordt geëerd. Maria moet vereerd worden en Walcheren terug naar de Moederkerk. Mis sieactiviteit in eigen land, dat is de bede vaart!" Al met al uitlatingen waar we nu vreemd tegenaan kijken. Kampvuurverhaal Tijdens iedere bedevaart werd een kamp vuurverhaal verteld met Maria als centrale figuur. Al vroeg in het jaar benaderde het comité katholieke schrijvers als Bomans, Van Duinkerken, Van der Plas, Gabriël Smit en de Zeeuw Lou Vleugelhof. Of zij daadwerkelijk hun medewerking hebben verleend, kon niet worden vastgesteld. Alleen van Lou Vleugelhof is bekend dat hij in 1948 het kampvuurverhaal schreef en ook voordroeg. Soms zorgde de kampleiding zelf voor een verhaal, zoals in 1957 en 1958. In dat laat ste jaar was het verhaal vanwege de Del tawerken in Deltasfeer. Ontspanning De jongens zaten niet het hele weekend in het kamp. Er was ook gelegenheid om de neus buiten de tent te steken en iets van de omgeving te zien. Er werden duin- en strandwandelingen gemaakt waarbij gezwommen kon worden. In 1955 stond Miniatuur Walcheren op het programma. In 1958 werd Veere bezocht en van daaruit werd per vissersboot een tocht gemaakt naar de Deltawerkhaven voor de kust. In 1959 gaf iemand van de provinciale VVV tijdens een strandwande ling voorlichting over het Deltaplan. Na afloop van de bedevaart was er soms nog even tijd om Middelburg in te gaan. Vervoer Hoe kwamen de deelnemers naar Walche ren? De echte doordouwers kwamen te

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2006 | | pagina 10