voet! In 1957, '58 en '59 legde een aantal
voortrekkers uit Kloosterzande de ruim 55
kilometer naar Vrouwenpolder te voet af.
Voor deze prestatie kregen ze in 1958 de
wisseltotem. Daar was trouwens nog dei
ning over. De wedstrijden waren afgestemd
op verkenners en nu gingen de voortrek
kers met de totem aan de haal...
Anderen kwamen met de fiets. Leden van
de Sint-Tarcisiusgroep uit Breda vertrokken
in 1957 aan het begin van de avond uit
hun woonplaats en kwamen 's nachts om
drie uur in Vrouwenpolder aan. Enkele nog
te jonge verkenners van die groep werden
door hun ouders met de auto gebracht.
Ook groepen uit Bergen op Zoom, Heerle,
Ulvenhout en Wouw namen de fiets.
In 1959 fietste een groep uit Dussen de
150 kilometer zelfs heen en terug. Hetzelf
de deden de verkenners van de Sint-Jans-
groep uit Roosendaal.
Het merendeel van de padvinders kwam
echter met trein of bus. Sommigen zetten
hun fiets op de trein en fietsten het laatste
stuk van Middelburg naar Vrouwenpolder.
In 1953 werd aangeraden de fiets tot Krab-
bendijke op de trein te zetten en het laat
ste stuk te fietsen. Men kon dan meteen
iets van het rampgebied (Kruiningerpolder)
zien.
Soms reed voor de heen- en terugreis een
extra bus van Middelburg naar Vrouwen
polder.
Financiering
Hoe werd de bedevaart gefinancierd?
Daarvoor waren verschillende bronnen. In
de eerste plaats het inschrijfgeld. We moe
ten ons daarbij niet rijk rekenen: geruime
tijd bedroeg dat één gulden per persoon.
Collecten in de Middelburgse parochie
deden letterlijk een duit in het zakje. Aan
Schilderij van Onze Lieve Vrouwe van den
Polder in de Parochiekerk H.H. Petrus en
Paulus, Lombardstraat, Middelburg.
alle kanten werd naar geld gehengeld: bij
de bisschoppen, fabrikanten, ouders, het
Nationaal Hoofdkwartier, de KAB, kerkbe
sturen, enzovoorts. In 1946 schonk de
Utrechtse kardinaal De Jong een bijdrage.
In 1957 probeerde men geld te verkrijgen
uit de opbrengst van een nationale loterij.
Dankzij de verschillende bijdragen was het
steeds mogelijk de bedevaart te organise
ren.
De binnengekomen gelden werden groten
deels besteed aan auto- en buskosten, cir
culaires, fakkels, insignes, levensmiddelen
en terreinhuur.
Propaganda
Het bedevaartcomité probeerde de herbo
ren bedevaart zoveel mogelijk te promo
ten. Dat gebeurde met advertenties en