ligplaats van de reddingboot te verplaatsen naar de Kaai in Veere, kwam de bouw van twee nieuwe dienstwoningen aan de Markt nummer 164a en 164b aan de orde. De drie vroegere schipperswoningen aan Kaai, Sluis en Markt zijn in particuliere handen gekomen en verkeren thans nog in prima staat. dingsoperaties zoals die van de Meerkerk in de monding van het Oostgat in 1946, de Bore VI nabij het strand van Westerschou- wen in 1953 en de Ebro op het bankenge- bied van de Banjaard in 1958. Daarnaast was er nog de langdurige en intensieve hulpverlening bij de Waters noodramp 1953, alsmede de assistentie bij SOS Na een SOS-melding, die doorgaans van Scheveningen-radio, de Roeierswacht in Vlissingen of de vuurtorens van Westka- pelle en Westerschouwen binnenkwam, werden vanuit de schipperswoning per fiets de overige leden van de bemanning opgetrommeld. Door tussenkomst van genoemde meldposten werd tijdens de reddingsoperaties mede het contact tus sen de schipperswoning en de reddingboot over en weer onderhouden. Zo ging dat gedurende de vijftien jaren dat Station Veere 284 operationeel was en dus ook tijdens grootse en opvallende red- De reddingboten aan de steiger Noordzijde Kaai. het voetveer Veere-Kamperland en de betonningsdienst van de Veerse familie Van Beveren tijdens zware ijsgang in de barre winters van 1946 en 1956. Kortom, het ZHRM-station Veere was er altijd, belangeloos en voor iedereen! De werkbaas Voor de meer officiële contacten met het dagelijks bestuur van de ZHRM in Rotter dam was er de werkbaas, inspecteur A.J. Drenth uit Schiedam, die vanaf 1950 met

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2006 | | pagina 19