ligplaats van de reddingboot te verplaatsen
naar de Kaai in Veere, kwam de bouw van
twee nieuwe dienstwoningen aan de Markt
nummer 164a en 164b aan de orde.
De drie vroegere schipperswoningen aan
Kaai, Sluis en Markt zijn in particuliere
handen gekomen en verkeren thans nog in
prima staat.
dingsoperaties zoals die van de Meerkerk
in de monding van het Oostgat in 1946, de
Bore VI nabij het strand van Westerschou-
wen in 1953 en de Ebro op het bankenge-
bied van de Banjaard in 1958.
Daarnaast was er nog de langdurige en
intensieve hulpverlening bij de Waters
noodramp 1953, alsmede de assistentie bij
SOS
Na een SOS-melding, die doorgaans van
Scheveningen-radio, de Roeierswacht in
Vlissingen of de vuurtorens van Westka-
pelle en Westerschouwen binnenkwam,
werden vanuit de schipperswoning per
fiets de overige leden van de bemanning
opgetrommeld. Door tussenkomst van
genoemde meldposten werd tijdens de
reddingsoperaties mede het contact tus
sen de schipperswoning en de reddingboot
over en weer onderhouden.
Zo ging dat gedurende de vijftien jaren dat
Station Veere 284 operationeel was en dus
ook tijdens grootse en opvallende red-
De reddingboten aan de steiger Noordzijde
Kaai.
het voetveer Veere-Kamperland en de
betonningsdienst van de Veerse familie
Van Beveren tijdens zware ijsgang in de
barre winters van 1946 en 1956.
Kortom, het ZHRM-station Veere was er
altijd, belangeloos en voor iedereen!
De werkbaas
Voor de meer officiële contacten met het
dagelijks bestuur van de ZHRM in Rotter
dam was er de werkbaas, inspecteur A.J.
Drenth uit Schiedam, die vanaf 1950 met