ballast varende Nederlandse vrachtvaarder
Lindekerk van de VNS, die als een blaasje
op de wind gevaarlijk richting Banjaard
afdreef, op sleeptouw te nemen en voor
stranding te behoeden, had de veel dieper
stekende Ebro er zelf het onderspit gedol
ven.
Ondertussen sleepte het ondiep stekende
ge geulen tot een moeilijk te bevaren,
onstuimige en holle zee.
De stoere Veerse reddingboot, met een
lange en opmerkelijke staat van dienst,
beefde en kreunde onder het woest gol
vende geweld. Stuurman Kobus Minneboo
wist de boot steeds weer op de juiste
momenten te corrigeren.
vrachtschip Lindekerk zich hortend en sto
tend over de zandbanken heen en kon het
later op de avond achter het bankenge-
bied, aan Schouwse zijde, in rustiger water
voor anker gaan.
Barre vaartocht
Precies op het moment dat de klok van het
Veerse stadhuis negen uur sloeg, koerste
de Maria Carolina Blankenheym voorlangs
de Campveerse Toren de kaai uit.
In het Veerse Gat was het rond die tijd
hoogwater. Samen met de bovennormale
noordwesterstorm leidde dat in de bochti-
Schilderij van de ss Ebro, de laatste stoomzee-
sleepboot van L. Smit en Co.
De buien werden almaar feller en de wind
stoten heviger. Tijdens uitschieters was er
regelmatig sprake van windkracht 11
Schijnsel van de bijkans volle maan was er
nauwelijks, zodat het neerslaande buis
water in en rondom de scheepskuip
bepaald spookachtig aandeed.
Moeizame communicatie
Vanuit de radiohut onderhield machinist
Nol Huijbrecht zo goed en zo kwaad het