1901 was het gedaan met de Calandpol- der. Men heeft nog pogingen gedaan het land te redden, maar in 1906 verdronk de laatstgenoemde polder helemaal. Met de afdamming van het Veerse Gat in het voor uitzicht heeft men, om vruchtbare land bouwgrond aan te winnen, de Calandpol- der in 1955 heroverd op de zee. Na de Het eiland De Omloop bij De Piet. (Foto jaco Simons) afdammingen werden, in het kader van de Sloewerken, de opgeworpen dijken weer afgegraven. Vliegveld Midden-Zeeland ligt in deze voormalige polder. De naam Calandweg, de weg langs het vliegveld, herinnert ons nog aan de polder en aan de Westkapelse ingenieur. Het gebied dat wij nu Oranjeplaat noemen, beslaat het recreatieterrein en enige land- bouwpercelen. Het gebied tussen de twee kreken die door het Noord-Sloe lopen, wordt heden ten dage Calandpolder ge noemd. Je zou het geheel kunnen be schouwen als een groot buitendijks ge bied. Een van de kreken vormt de scheids lijn tussen genoemde plaat en polder. Er zijn maar weinig landkaarten die duidelijk heid verschaffen over de naam van deze kreek. Zelfs topografische atlassen van Zeeland geven geen uitsluitsel. Na enig speurwerk in documenten van Rijkswater staat en de provincie blijkt het te gaan om Kaart van de Oranjeplaat met de polders Bas- tiaan de Lange en Caland om streeks 1880, getekend door F.P. Polderdijk in 1932. (Zeeuws Ar chief, Zelandia lllustrata deel 1, nr. 1296) ZU/D- BEVELAND WALCHERF KAARi VM DC ORANJEPLAAT UCT DC POLDERS BAS TI AAS ÜE LANGE en CALASD OMSTREEKS HET JAAR 1880.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 8