1901 was het gedaan met de Calandpol-
der. Men heeft nog pogingen gedaan het
land te redden, maar in 1906 verdronk de
laatstgenoemde polder helemaal. Met de
afdamming van het Veerse Gat in het voor
uitzicht heeft men, om vruchtbare land
bouwgrond aan te winnen, de Calandpol-
der in 1955 heroverd op de zee. Na de
Het eiland De Omloop bij De Piet. (Foto jaco
Simons)
afdammingen werden, in het kader van de
Sloewerken, de opgeworpen dijken weer
afgegraven. Vliegveld Midden-Zeeland ligt
in deze voormalige polder. De naam
Calandweg, de weg langs het vliegveld,
herinnert ons nog aan de polder en aan de
Westkapelse ingenieur.
Het gebied dat wij nu Oranjeplaat noemen,
beslaat het recreatieterrein en enige land-
bouwpercelen. Het gebied tussen de twee
kreken die door het Noord-Sloe lopen,
wordt heden ten dage Calandpolder ge
noemd. Je zou het geheel kunnen be
schouwen als een groot buitendijks ge
bied. Een van de kreken vormt de scheids
lijn tussen genoemde plaat en polder. Er
zijn maar weinig landkaarten die duidelijk
heid verschaffen over de naam van deze
kreek. Zelfs topografische atlassen van
Zeeland geven geen uitsluitsel. Na enig
speurwerk in documenten van Rijkswater
staat en de provincie blijkt het te gaan om
Kaart van de
Oranjeplaat met
de polders Bas-
tiaan de Lange
en Caland om
streeks 1880,
getekend door
F.P. Polderdijk
in 1932.
(Zeeuws Ar
chief, Zelandia
lllustrata deel 1,
nr. 1296)
ZU/D-
BEVELAND
WALCHERF
KAARi
VM DC
ORANJEPLAAT
UCT DC POLDERS
BAS TI AAS ÜE LANGE
en
CALASD
OMSTREEKS HET JAAR 1880.