Al in april 1947 vergaderde het bestuur van de vereniging Uit het Volk, Voor het Volk over het jubileumprogramma. Wim Abeleven was uitgenodigd en ontvouwde zijn plannen voor een openluchtspel en een historische optocht. Het spel zou - heel toepasselijk - gaan over het leven van de Oranjes en was getiteld Mijn Schilt ende Betrouwen. Voordat Abeleven echter het groene licht kreeg, zou er nog heel wat water door de Middelburgse vesten stro men. Vooral de financiering had nogal wat voeten in de aarde. Abeleven kreeg uitein delijk de gewenste vergoeding toegezegd en zou de regie over optocht en spel voe ren. H. Pieters, bibliothecaris van de Pro vinciale Bibliotheek en kenner van de Zeeuwse geschiedenis bij uitstek, werd voorzitter van de optochtcommissie. Kostumering en grime De kostumering werd gegund aan de firma Boomsma uit Groningen. Om de kosten van deze hoge post te drukken, besliste het bestuur in mei 1948 dat de generale repetitie zonder grime en pruiken moest worden gehouden. Abeleven was daar tegen, maar moest zich erbij neerleggen. In het bestuur van Uit het Volk, Voor het Volk zaten nogal wat middenstanders. Sommigen hielden in de gaten of de Mid delburgse middenstand niet werd bena deeld. Zo was er een bestuurslid - kapper van beroep - dat zich afvroeg waarom voor het grimeren een bedrijf van buiten werd ingeschakeld. Middelburgers konden dat toch ook? Abeleven antwoordde dat grime en kostumering met elkaar verband hielden en dat je dat dus niet zomaar kon uitbesteden. Hij werd daarin gesteund door Pieters, die sterk tegen een opdracht aan Middelburgers gekant was. Na veel discus sie werd het grimeren gegund aan de firma Michels uit Amsterdam. Waar en wanneer Uiteraard moesten plaats en datum wor den vastgesteld. Het Landelijk Comité voor de jubileumviering drong aan op spreiding, mede met het oog op de beperkt beschik bare kostuums vanwege de textielschaars- te zo kort na de oorlog. Het Centraal Be stuur koos voor 23 en 24 juli: twee avon den spel en één middag optocht. Op de Markt zou voor het stadhuis een podium worden opgericht met ruimte voor zeven duizend toeschouwers. Propaganda Net als voor Ontworsteld werd voor de manifestatie de nodige reclame gemaakt. De firma Den Boer drukte 25 duizend sluit- zegels en de nodige affiches, raam- en strooibiljetten. Ook werd via Zeeuwse dag bladen reclame gemaakt. Niets werd nage laten om de belangstelling van de bevol king te wekken. De medewerkers zelf zorg den natuurlijk ook voor veel reclame. De optocht Eind april gingen de buurtverenigingen met de optocht aan de slag. De wagens wer den gereedgemaakt, dus er werd druk getimmerd en geschilderd. Er werden paarden gehuurd en bij een Haagse manege enkele zadels gereserveerd. De diverse rollen werden verdeeld en ingestu deerd, waarbij Pieters aanwijzingen gaf. Bij de rolverdeling speelde de sociale sta tus mee. Graaf Willem II bijvoorbeeld werd in de optocht vertolkt door een gynaeco loog en Willem, heer van Brederode, door een huisarts. Hun familieleden speelden vooraanstaande personen. Wie lager op de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 27