EL 0M 'malaiseballet' en bij Het huwelijk van Julia na en Bernhard in 1937 'de goudsbloem en de anjer'. Via de invasie van 1944 kwam het spel bij de bevrijding en de terugkeer van koningin Wilhelmina in Nederland. Aan het eind verschenen alle medewerkers op het toneel. Na een laatste declamatie van de Nederlandse Maagd den enkele kanttekeningen geplaatst: het eerste deel vertoonde te weinig vaart en de dialogen waren vaak, net als de verha len van de grootvader, te lang. Een enkele deelnemer sprak te zacht of vergiste zich in de tekst, maar andere spelers compen seerden dat weer door hun goede optre den. Het koopvaardijschip, een van de indrukwek kende deelnemers aan de optocht. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank) zette het koor tot slot het zesde couplet van het Wilhelmus in. Recensies Het Zeeuws Dagblad sprak over een mooie avond en roemde de geestdrift van de honderden medewerkers. De krant was ook lovend over de prachtige kostuums en de sprookjesachtige verlichting. Toch wer- De PZC liet een ander geluid horen: het spel was beneden de verwachting. Er werd een geschiedenisboek voorgelezen, er was sprake van onbelangrijke eenakter- tjes, het was te traag en bood te weinig variatie. Kortom, het boeide niet. De mees te kleur, vond de krant, werd nog door de kostuums ingebracht. Enkele individuele prestaties, zoals die van Marnix van Sint Aldegonde, Juliana van Stolberg en de grootvader, en de balletten werden wel positief beoordeeld. De PZC wilde niet goedpraten wat slecht was, het spel was

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 30