zeer gemotiveerd en men was alle dagen druk bezig. Bezorgwagens in het straatbeeld Het straatbeeld veranderde met de tijd. Tot in de jaren twintig zag men naast de Walcherse melkkar ook trekhonden-, hit ten- en handkarren. Tot halverwege de jaren vijftig waren er veel bakfietsen en paard-en-wagencombinaties. Daarna kwa men motortrucks, nog later elektrotrucks en auto's (bestelbusjes). Op alle voertuigen werden de melk- en zuivelproducten in grote koelboxen geplaatst en met de bestelauto's kwamen geïsoleerde aanhangers in gebruik. De eier- en botermarkt, eind jaren dertig op de Korte Burg. De markt werd om elf uur met klokgelui geopend en om halftwee afgesloten. De boeren kwamen met hun gerij (koets of huifkar) naar de diverse uitspanningen in de stad om elkaar te ontmoeten en om handel te drijven, onder meer in de Graanbeurs op de Dam. De boerinnen kwamen meerijden, met eieren en boerenboter (rollen). De boerinnen kochten op die donderdag ook hun levensmid delen voor de hele week in. Eiergrossier Tilroe (linksvoor) kocht alle restanten eieren op. Het 25-jarig jubileum werd gevierd op 23 mei 1973. Directeur Acda ging na 25 jaar in dienst van de coöperatie met pensioen. Dit feit werd gevierd met een receptie en diner in de Brasserie aan de Lange Delft. Het was een drukbezocht en gezellig ge beuren met veel cadeaus en toespraken. In april 1974 werd - na selectie van ver schillende sollicitanten - als nieuwe direc teur C. Hoekman uit Goes aangesteld, met een proeftijd van een halfjaar. Inmiddels was de melkfabriek 'Walcheren' met andere fabrieken gefuseerd en was de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 8