De OT op Walcheren Vrijwel direct na de bezetting van Walche ren begonnen de Duitsers met de aanleg van versterkingen, voornamelijk bij de haven en het vliegveld van Vlissingen. De opdrachten kwamen van de marine of de luchtmacht. De betonmolens gingen echt met verhoogde snelheid draaien na de Verwerijstraat in bezit. Als een olievlek ver spreidde de OT zich over het eiland. Vooral in Domburg, Souburg, Veere, Vlissingen, Westkapelle en Zoutelande ging zij aan de slag. Aan werk was geen gebrek: gevechts-, manschappen- en munitiebunkers, mitrail leurnesten, prikkeldraadversperringen, Vlissingen. Het verwoeste spoorwegstations gebouw was OT-Lager. (Foto Zeeuwse Biblio theek/Beeldbank Zeeland) komst van de OT op Walcheren. Die arri veerde begin 1942 en nam haar intrek aan de Loskade 27 te Middelburg. De locatie was goed gekozen, centraal op het eiland, dicht bij het station en de plek waar sche pen bouwmaterialen losten. Gaandeweg werd steeds meer ruimte gevorderd: in Middelburg een groot deel van de Loska de, panden in de Bleek, aan de Dam, in de Eigenhaardstraat, de Sint Jorisstraat en men nam ook scholen in de Singel- en tankmuren en wegversperringen vormden een gevarieerd werkpakket! Duitse firma's In het kielzog van de OT-leiding volgden de Duitse en Nederlandse bedrijven. De meeste Duitse bedrijven kwamen uit het gebied dat aan Nederland grensde, zoals Schneider Klippel (Kleef), Deisel (Duis burg) en Kabza (Neuss). Van grotere af stand kwamen Rogge Wessels (Bremen) en Huta (Breslau). Medio augustus 1943 verlieten Deisel, Huta en Kabza Walcheren. Hun terreinen werden in beslag genomen door Neder-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 10