De OT op Walcheren
Vrijwel direct na de bezetting van Walche
ren begonnen de Duitsers met de aanleg
van versterkingen, voornamelijk bij de
haven en het vliegveld van Vlissingen. De
opdrachten kwamen van de marine of de
luchtmacht. De betonmolens gingen echt
met verhoogde snelheid draaien na de
Verwerijstraat in bezit. Als een olievlek ver
spreidde de OT zich over het eiland. Vooral
in Domburg, Souburg, Veere, Vlissingen,
Westkapelle en Zoutelande ging zij aan de
slag.
Aan werk was geen gebrek: gevechts-,
manschappen- en munitiebunkers, mitrail
leurnesten, prikkeldraadversperringen,
Vlissingen. Het verwoeste spoorwegstations
gebouw was OT-Lager. (Foto Zeeuwse Biblio
theek/Beeldbank Zeeland)
komst van de OT op Walcheren. Die arri
veerde begin 1942 en nam haar intrek aan
de Loskade 27 te Middelburg. De locatie
was goed gekozen, centraal op het eiland,
dicht bij het station en de plek waar sche
pen bouwmaterialen losten. Gaandeweg
werd steeds meer ruimte gevorderd: in
Middelburg een groot deel van de Loska
de, panden in de Bleek, aan de Dam, in de
Eigenhaardstraat, de Sint Jorisstraat en
men nam ook scholen in de Singel- en
tankmuren en wegversperringen vormden
een gevarieerd werkpakket!
Duitse firma's
In het kielzog van de OT-leiding volgden de
Duitse en Nederlandse bedrijven. De
meeste Duitse bedrijven kwamen uit het
gebied dat aan Nederland grensde, zoals
Schneider Klippel (Kleef), Deisel (Duis
burg) en Kabza (Neuss). Van grotere af
stand kwamen Rogge Wessels (Bremen)
en Huta (Breslau).
Medio augustus 1943 verlieten Deisel,
Huta en Kabza Walcheren. Hun terreinen
werden in beslag genomen door Neder-