dat het huis Gaternisse 'vermoedelijk al sinds circa 1830' bestaat, wat merkwaardig aangezien het in volle glorie is te zien op het kadastraal minuutplan uit 1822." De redactie is het volledig met de heer Van den Broeke eens dat de inhoud van artike len juist moet zijn en dat het kwaliteits niveau zo hoog mogelijk dient te zijn. We delen zijn mening dat auteurs in de mees te gevallen enthousiaste liefhebbers zijn en geen professionele onderzoekers. Dit geldt ook voor de redactieleden. Reacties, aan vullingen en correcties van lezers kunnen de juistheid van artikelen ten goede komen en zijn dan ook altijd welkom. De Middelburgse melkhandel J. de Visser te Nieuw- en Sint Joosland liet weten te beschikken over diverse foto's van de bouw van de melkfabriek. Tevens wees hij op een fout: op de foto op de voorzijde van de juli-Wete staat niet Jan de Visser, zoals op pag. 1 werd vermeld, maar Jacobus de Visser. Waarvoor excu ses van de redactie. A. Munter was verbaasd dat melkboer A. van den Broeke niet genoemd werd en meldde: "In 1945 kwamen we in Sint Lau rens te wonen, aan het begin van de Sint- Laurense Noordweg. Een paar huizen ver der woonde kreupele Arjaan van de Broe ke. Hij was melkboer en oefende zijn be roep uit met behulp van een wagen getrok ken door een hit. Hij zal zijn waren toch ook wel in Middelburg hebben gekocht?" De Domburgse omnibus Over de foto van de chauffeurs op pag. 3 van de juli-Wete, waar volgens het onder schrift rechts Jan Tanker staat, schreef J. Muizeiaar: "Volgens de Walcherse manier van uitspreken klopt dat, want de man heette Jan in 't Anker. Hij was een 'oom' van me, om precies te zijn de echtgenoot van een zus van mijn oma (van vaders kant). Ik weet nog dat hij later chauffeur was op de gewone lijnbussen op Walche ren. Als klein ventje, zeg maar begin jaren zestig, kreeg ik een afgedankte chauffeurs pet van hem, waarmee ik politieagentje speelde." Mevrouw Ten Kate uit Bilthoven meldde aan de redactie dat tot de chauffeurs van de omnibus ook jonkheer Dignis van Doorn behoorde. Hij woonde in Koudeker- ke tegenover Der Boede. Als jong meisje heeft zij menig keer als passagier in de omnibus over de Walcherse wegen gere den. Na haar twaalfde ging dat per fiets. In haar jeugd reed de elektrische tram van Domburg naar Vlissingen met drie rijtuigen waarbij het standsverschil van de passa giers tot uiting kwam in de rijtuigen voor de passagiers. Lieden van stand reden eerste klas, en de tweede en derde klas waren toegewezen aan gewone burgers. Nie mand zou het in zijn hoofd halen om in het verkeerde rijtuig plaats te nemen. Met Pasen moesten er zelfs dranghekken aan te pas komen om het vervoer per tram in goede banen te leiden.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 46