dat het huis Gaternisse 'vermoedelijk al
sinds circa 1830' bestaat, wat merkwaardig
aangezien het in volle glorie is te zien op
het kadastraal minuutplan uit 1822."
De redactie is het volledig met de heer Van
den Broeke eens dat de inhoud van artike
len juist moet zijn en dat het kwaliteits
niveau zo hoog mogelijk dient te zijn. We
delen zijn mening dat auteurs in de mees
te gevallen enthousiaste liefhebbers zijn en
geen professionele onderzoekers. Dit geldt
ook voor de redactieleden. Reacties, aan
vullingen en correcties van lezers kunnen
de juistheid van artikelen ten goede komen
en zijn dan ook altijd welkom.
De Middelburgse melkhandel
J. de Visser te Nieuw- en Sint Joosland liet
weten te beschikken over diverse foto's
van de bouw van de melkfabriek. Tevens
wees hij op een fout: op de foto op de
voorzijde van de juli-Wete staat niet Jan de
Visser, zoals op pag. 1 werd vermeld,
maar Jacobus de Visser. Waarvoor excu
ses van de redactie.
A. Munter was verbaasd dat melkboer A.
van den Broeke niet genoemd werd en
meldde: "In 1945 kwamen we in Sint Lau
rens te wonen, aan het begin van de Sint-
Laurense Noordweg. Een paar huizen ver
der woonde kreupele Arjaan van de Broe
ke. Hij was melkboer en oefende zijn be
roep uit met behulp van een wagen getrok
ken door een hit. Hij zal zijn waren toch
ook wel in Middelburg hebben gekocht?"
De Domburgse omnibus
Over de foto van de chauffeurs op pag. 3
van de juli-Wete, waar volgens het onder
schrift rechts Jan Tanker staat, schreef J.
Muizeiaar: "Volgens de Walcherse manier
van uitspreken klopt dat, want de man
heette Jan in 't Anker. Hij was een 'oom'
van me, om precies te zijn de echtgenoot
van een zus van mijn oma (van vaders
kant). Ik weet nog dat hij later chauffeur
was op de gewone lijnbussen op Walche
ren. Als klein ventje, zeg maar begin jaren
zestig, kreeg ik een afgedankte chauffeurs
pet van hem, waarmee ik politieagentje
speelde."
Mevrouw Ten Kate uit Bilthoven meldde
aan de redactie dat tot de chauffeurs van
de omnibus ook jonkheer Dignis van
Doorn behoorde. Hij woonde in Koudeker-
ke tegenover Der Boede. Als jong meisje
heeft zij menig keer als passagier in de
omnibus over de Walcherse wegen gere
den. Na haar twaalfde ging dat per fiets. In
haar jeugd reed de elektrische tram van
Domburg naar Vlissingen met drie rijtuigen
waarbij het standsverschil van de passa
giers tot uiting kwam in de rijtuigen voor de
passagiers. Lieden van stand reden eerste
klas, en de tweede en derde klas waren
toegewezen aan gewone burgers. Nie
mand zou het in zijn hoofd halen om in het
verkeerde rijtuig plaats te nemen. Met
Pasen moesten er zelfs dranghekken aan
te pas komen om het vervoer per tram in
goede banen te leiden.