Schoolorde De schoolorde bepaalde aan welke eisen scholen hadden te voldoen. De belangrijk ste eis was dat de leerlingen in klassen ingedeeld moesten zijn en dat ze voortaan per groep, dus klassikaal, les zouden krij gen. Het schoolbord deed zijn intrede. De onderwijzer moest van zijn katheder af stappen en zich tussen zijn leerlingen begeven. Voor de schoolmeesters, die ge wend waren hun leerlingen één voor één bij zich te roe pen om ze te instrueren en te overhoren, was dit angst aanjagend nieuw. Vooral de ouderen begonnen er niet aan: ze bleven "verkleefd aan het oude". Schoolopzie ners hadden de taak de meesters te controleren, zo nodig te kapittelen en ze ertoe te bewegen op de nieuwe manier les te geven. Beoordeling van de Franse school In het voorjaar van 1805 en 1806 bezocht de in Middel burg wonende schoolopzie ner A. van Deinse de Fran se school. Enkele bewaard gebleven verslagen geven ons een indruk van de werkwijze van Borking.3 Van Deinse deelde mee dat de school "geheel en al op den voet der Latijnsche scholen was gebragt", waarmee hij bedoelde dat de leerlingen, net zoals dat op de Latijnse school het geval was, in klassen waren ingedeeld. Er werd nauwkeurig aantekening gehouden van bewijzen van "naarstigheid, onacht zaamheid, onweetendheid en slegt ge drag". Elke week moesten de leerlingen een in het Nederlands gedicteerd opstel in het Frans vertalen. Het aantal in één maand gemaakte fouten bepaalde de rangorde van de leerlingen van een klas. Twee keer per jaar werden er overgangs examens gehouden en werden er aan de Onderwijs in natuur- en aardrijkskunde. (Gra vure D. Veelwaard uit: A. Fokke Simonsz, 'De wegen des levens' 1842, coll. F. van den Driest) beste leerlingen prijzen uitgedeeld. Terwijl vroeger een jongen gedurende zijn gehele schooltijd slechts één keer een prijs kon krijgen, was het nu zo geregeld dat ieder-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2008 | | pagina 17