Onder de draad IHhBk
jÉBfc
De elektrificatie van de Zeeuwse spoorlijn 1955-1957
op de licht afgedrukte foto op pagina 10 in
de vorige Wete. De foto is nummer drie in
de serie van vier over de herbeplanting
van het Seisbolwerk in Middelburg. Deze is
door de drukker verkeerd overgezet en dat
was bij de opmaakproef niet te zien. Excu
ses van de drukker. Bij dezen aanvaard.
Leo Hollestelle
Inleiding
Reizen per trein, voor veel mensen de
gewoonste zaak van de wereld. Ook op de
Walcherse stations staan dagelijks reizi
gers van diverse pluimage, dagjesmensen,
forensen en scholieren, op de trein te
wachten. Na het instappen zoeken ze een
plekje en gaan zitten lezen, sms'en, telefo
neren of gewoon uit het raam staren.
Tijdens een treinreis schenkt niemand
aandacht aan de voorbijschietende boven
leidingportalen, een geëlektrificeerd baan
vak is immers vanzelfsprekend. Toch is er
een tijd geweest waarin dat anders was,
want vóór 1957 reden op de Zeeuwse lijn
diesel- en stoomtreinen. In de periode eind
1955 tot april 1957 werd de Zeeuwse lijn
pas geëlektrificeerd en op 17 april 1957
werd hij feestelijk in gebruik genomen.
Verbindingen
De treinverbindingen van Walcheren met
de rest van het land waren rond 1955 heel
behoorlijk. Wie een dagje naar Rotterdam
wilde, kon - als hij vroeg opstond - al om
tien uur op de Lijnbaan aan de koffie zit
ten. Als hij om acht uur 's avonds uit Rot
terdam vertrok, was hij om tien uur weer in
zijn woonplaats terug.
Voor de Randstad moest altijd in Roosen
daal worden overgestapt. Wel was er sinds
1950 een doorgaande dieseltreinverbin
ding Vlissingen-Nijmegen. De afstand Vlis-
singen-Nijmegen kon daarmee in drieën
half uur worden overbrugd. In Vlissingen
hadden deze treinen echter maar dertien
minuten om te keren en als ze met vertra
ging binnenkwamen liep de dienstregeling
in de war. Het probleem werd onder ande
re veroorzaakt door het enkelspoor tussen
Woensdrecht en Rilland-Bath. NS besliste
daarom dat het baanvak Woensdrecht-
Rilland-Bath verdubbeld moest worden.
Elektrificatieplannen
Na het herstel van de oorlogsschade
begon NS met de modernisering van het
bedrijf. Daartoe behoorde onder andere de
vervanging van de stoomtractie door elek
trisch en dieselelektrisch materieel. Ook
het verouderde en arbeidsintensieve sein-
stelsel was aan modernisering toe.
Er werd een projectgroep Elektrificatie van
lijnen ingesteld, die zich in 1949 over de