jP®
-U A
sm®
'*5%
.-<•-
Het hoofd van het Middelburgse havenkannal,
links het Oostelijke Havenhoofd en rechts het
Westelijke Havenhoofd. Aan de overkant ligt
Nieuwland. De schuur rechts is de stalling van
de trekpaarden van de slepers. (Zeeuws
Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia lllu-
strata deel II, nr. 304).
meer moeite moeten doen om de toegang
van haar haven via het Zwin te waarborgen.
Majestueuze entree
Een groot aantal prenten en tekeningen uit
de zestiende en zeventiende eeuw laat het
kaarsrechte havenkanaal zien als een
loper voor de haveningang van de stad.
Een van de mooiste afbeeldingen van het
havenkanaal is het schilderij van Adriaan
van de Venne. Het beeldt het vertrek uit
van Robert Sidney uit Middelburg in 1616
(zie pag. 6 en 7). Het gezicht op de stad
Middelburg bepaalt de compositie van het
schilderij: torens van kerken en stedelijke
gebouwen en de masten van de schepen
waaraan vlaggen wapperen. Het havenka
naal was een majestueuze entree voor de
schepen.
In 1667 werd het panorama van de stad
verrijkt met de Oostkerk. De kerk ligt pre
cies in het verlengde van het havenkanaal.
Zeer waarschijnlijk heeft men bij het kiezen
van de locatie voor ogen gehad dat het
gebouw ook een baken voor de scheep
vaart kon zijn.
In die tijd was Middelburg de tweede
havenstad van de Republiek. De handel
verschoof in de loop van de tijd steeds
meer naar het noorden, maar er waren
nog volop activiteiten in de haven. De Ver
enigde Oost-Indische Compagnie bleef
gedurende de achttiende eeuw een factor
van betekenis. Tussen 1602 en 1793 wer
den gemiddeld 5,7 schepen per jaar uitge
reed en op de Middelburgse scheepswerf
liepen tussen 1650 en 1794 248 schepen
van stapel.
De vaart op het Caribische gebied en
West-Afrika bleef van belang en Middel-