jP® -U A sm® '*5% .-<•- Het hoofd van het Middelburgse havenkannal, links het Oostelijke Havenhoofd en rechts het Westelijke Havenhoofd. Aan de overkant ligt Nieuwland. De schuur rechts is de stalling van de trekpaarden van de slepers. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia lllu- strata deel II, nr. 304). meer moeite moeten doen om de toegang van haar haven via het Zwin te waarborgen. Majestueuze entree Een groot aantal prenten en tekeningen uit de zestiende en zeventiende eeuw laat het kaarsrechte havenkanaal zien als een loper voor de haveningang van de stad. Een van de mooiste afbeeldingen van het havenkanaal is het schilderij van Adriaan van de Venne. Het beeldt het vertrek uit van Robert Sidney uit Middelburg in 1616 (zie pag. 6 en 7). Het gezicht op de stad Middelburg bepaalt de compositie van het schilderij: torens van kerken en stedelijke gebouwen en de masten van de schepen waaraan vlaggen wapperen. Het havenka naal was een majestueuze entree voor de schepen. In 1667 werd het panorama van de stad verrijkt met de Oostkerk. De kerk ligt pre cies in het verlengde van het havenkanaal. Zeer waarschijnlijk heeft men bij het kiezen van de locatie voor ogen gehad dat het gebouw ook een baken voor de scheep vaart kon zijn. In die tijd was Middelburg de tweede havenstad van de Republiek. De handel verschoof in de loop van de tijd steeds meer naar het noorden, maar er waren nog volop activiteiten in de haven. De Ver enigde Oost-Indische Compagnie bleef gedurende de achttiende eeuw een factor van betekenis. Tussen 1602 en 1793 wer den gemiddeld 5,7 schepen per jaar uitge reed en op de Middelburgse scheepswerf liepen tussen 1650 en 1794 248 schepen van stapel. De vaart op het Caribische gebied en West-Afrika bleef van belang en Middel-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 10