mogelijkheid was het graven van een nieuw kanaal tussen Veere en Arnemui- den. De stad had echter geen middelen om een van deze plannen uit te voeren. Lodewijk Napoleon De hoop was gevestigd op koning Lode wijk Napoleon. Hij bezocht in mei 1809 de stad en hem werd de problematiek van de verzanding van de toegang tot de haven voorgelegd. De koning was ontvankelijk voor de klacht van het stadsbestuur; een maand later nam hij het besluit dat er een nieuw havenkanaal mocht worden gegra ven van Middelburg naar Veere. De loop van dat kanaal werd al in het landschap afgebakend, maar toen Zeeland in 1810 bij Frankrijk werd ingelijfd werden de werk zaamheden stilgelegd. Na het vertrek van de Fransen kwam koning Willem I in september 1814 naar Middelburg en ook hem werd de slechte toestand van de toegang tot de haven onder de aandacht gebracht. De Staten- Generaal gingen akkoord met het graven van een nieuw havenkanaal naar Veere en stelden een bedrag van een miljoen gul Hef voormalige havenkanaal op 5 augustus 2007. (foto Leo Hollestelle) den als voorschot ter beschikking. Middel burg moest jaarlijks 25.000 terugbetalen, zonder rente. Dit havenkanaal was in juli 1817 voltooid en werd datzelfde jaar op 9 augustus door koning Willem I geopend. Met de aanleg van het nieuwe havenka naal was de toegang naar de stad voor schepen weer gewaarborgd, maar het bracht de stad niet meer de economische bedrijvigheid van vóór de Franse tijd. In 1872 werd het kanaal opgenomen in het tracé van het Kanaal door Walcheren. Afsluiting Omdat het oude havenkanaal zijn functie had verloren, werd op de plaats van het veer naar Nieuwland een dam gelegd tus sen het Oosthavenhoofd en het veerhuis. Door de aanleg van de Veerdam werd het grondgebied van Nieuw- en Sint Joosland met Walcheren verbonden. In 1828 vroeg het gemeentebestuur van Middelburg aan Gedeputeerde Staten toestemming om, in verband met de aanleg van een nieuwe begraafplaats, de oude haven af te dam men. Dit verzoek werd ingewilligd en in 1829 werd de dam gelegd bij de weg naar de Zaagmolens, waardoor de beide haven- dijken met elkaar verbonden werden. De grond van het ingepolderde havenkanaal

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 14