mogelijkheid was het graven van een
nieuw kanaal tussen Veere en Arnemui-
den. De stad had echter geen middelen
om een van deze plannen uit te voeren.
Lodewijk Napoleon
De hoop was gevestigd op koning Lode
wijk Napoleon. Hij bezocht in mei 1809 de
stad en hem werd de problematiek van de
verzanding van de toegang tot de haven
voorgelegd. De koning was ontvankelijk
voor de klacht van het stadsbestuur; een
maand later nam hij het besluit dat er een
nieuw havenkanaal mocht worden gegra
ven van Middelburg naar Veere. De loop
van dat kanaal werd al in het landschap
afgebakend, maar toen Zeeland in 1810 bij
Frankrijk werd ingelijfd werden de werk
zaamheden stilgelegd.
Na het vertrek van de Fransen kwam
koning Willem I in september 1814 naar
Middelburg en ook hem werd de slechte
toestand van de toegang tot de haven
onder de aandacht gebracht. De Staten-
Generaal gingen akkoord met het graven
van een nieuw havenkanaal naar Veere en
stelden een bedrag van een miljoen gul
Hef voormalige havenkanaal op 5 augustus
2007. (foto Leo Hollestelle)
den als voorschot ter beschikking. Middel
burg moest jaarlijks 25.000 terugbetalen,
zonder rente. Dit havenkanaal was in juli
1817 voltooid en werd datzelfde jaar op 9
augustus door koning Willem I geopend.
Met de aanleg van het nieuwe havenka
naal was de toegang naar de stad voor
schepen weer gewaarborgd, maar het
bracht de stad niet meer de economische
bedrijvigheid van vóór de Franse tijd. In
1872 werd het kanaal opgenomen in het
tracé van het Kanaal door Walcheren.
Afsluiting
Omdat het oude havenkanaal zijn functie
had verloren, werd op de plaats van het
veer naar Nieuwland een dam gelegd tus
sen het Oosthavenhoofd en het veerhuis.
Door de aanleg van de Veerdam werd het
grondgebied van Nieuw- en Sint Joosland
met Walcheren verbonden. In 1828 vroeg
het gemeentebestuur van Middelburg aan
Gedeputeerde Staten toestemming om, in
verband met de aanleg van een nieuwe
begraafplaats, de oude haven af te dam
men. Dit verzoek werd ingewilligd en in
1829 werd de dam gelegd bij de weg naar
de Zaagmolens, waardoor de beide haven-
dijken met elkaar verbonden werden. De
grond van het ingepolderde havenkanaal